ویتولد شابوفسکی


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
خرس‌های رقصان (داستان واقعی آنها که دلتنگ زندگی تحت خودکامگی‌اند)
مصائب آشپزی برای دیکتاتورها (پای صحبت آشپزهای 6 دیکتاتور)

خرس‌های رقصان (داستان واقعی آنها که دلتنگ زندگی تحت خودکامگی‌اند)

  • 80,000 تومان

خرس‌ها، پس از به هوش آمدن، چند روز اول را در غاری کوچک می‌گذرانند که کارکنان پارک مخصوصا برای ‌آن‌ها کنده‌اند. به گفته‌ی ایوانف، خرس‌ها قبل از آن که آزاد شوند «باید به بوهای جدید، مکان‌های جدید و غذای تازه عادت کنند، پیش از آن‌که رهایشان کنیم، چند روزی بهشان فرصت می‌دهیم تا با این چیزهای جدید کنار بیایند.» آزادی برای خرس‌ها مثل شوک است، پس نمی‌شود یکهو از قفس آزادشان کرد و در جنگل به امان خدا ولشان کرد. باید چند روز فرصت داشته باشند تا با آزادی کنار بیایند، آزادی یعنی مخاطرات جدید، صداهای نو، بوهای نامنتظر، غذاهای نو. آزادی برای آن‌ها ماجراجویی بزرگی است.

خورد و خوراک دیکتاتورها (صدام حسین عیدی امین انور خوجه فیدل کاسترو و پل پوت از نگاه آشپزهایشان)

  • 80,000 تومان

با خودم فکر کردم کسانی که در لحظات مهم تاریخ آشپزی کرده‌اند ممکن است چه چیزی برای گفتن داشته باشند. وقتی اوضاع جهان بحرانی و شکننده بود چه چیزی در قابلمه‌ها قل‌قل می‌کرد؟ صدام حسین بعد از این‌ که دستور داد ده‌ها هزار کرد را با حمله شیمیایی قتل‌عام کنند چه خوراکی خورد؟ دلش آشوب نمی‌شد؟ وقتی دو میلیون نفر از مردم کامبوج از گرسنگی می‌مردند، پل پوت چه غذایی می‌خورد؟ وقتی فیدل کاسترو جهان را به آستانه جنگ هسته‌ای می‌برد چه خوراکی خورد؟ در این کتاب تاریخ قرن بیستم را از دریچه آشپزخانه دید زدم. یاد گرفتم چطور می‌شود در مواقع دشوار دوام آورد، و چطور می‌شود به یک دیوانه غذا داد.

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها (پای صحبت آشپزهای 6 دیکتاتور)

  • 250,000 تومان

این زندگی آشپزهای دیکتاتورهایی است که انگار بر لبة تیغ زندگی می‌کردند، آن‌ها باید آن‌قدر باهوش می‌بودند که با توجه به خلق و خوی دیکتاتورها برایشان غذا می‌پختند، باید مدام حواس‌شان می‌بود که غذایشان شور یا بی‌نمک نشود. شاید سیاست و غذا در کنار هم نگنجند، اما مصائب آشپزی برای دیکتاتورها این دو موضوع را به خوبی هم‌نشین کرده است. زندگی شخصی دیکتاتورها یکی از آن موضوعات جذابی است که کتاب‌های بسیاری درباره‌اش نوشته شده است. پرداختن به زندگی دیکتاتورها از دریچة آشپزخانه و بررسی تاریخ از خلال آشپزی موضوعی است که نویسنده در این کتاب به سراغ آن رفته است. او با آشپز شخصی پنج دیکتاتوری که به سرکوب و کشتار معروف بودند یعنی صدام، کاسترو، عیدی امین، انور خوجه و پل پوت مصاحبه کرده است. شابوفسکی روزنامه‌نگاری است که در چهار قارة مخلتف سفر می‌کند تا با آشپزهای پنج دیکتاتور مصاحبه کند، از آسیا و آفریقا گرفته تا آمریکای جنوبی و اروپا برای پیدا کردن آشپزها می‌رود. کنار آن‌ها می‌ایستد و به آشپزی‌شان نگاه می‌کند، و آن‌ها غذاها را همان‌طور که برای دیکتاتورها می‌پختند، آماده می‌کنند همان مقدار نمک و ادویه به غذا اضافه می‌کنند و دربارة غذاهای مورد علاقة آن‌ها صحبت می‌کنند. این آشپزها هر کدام زندگی عجیبی داشته‌اند که به جذابیت روایت‌های آن‌ها از دیکتاتورها می‌افزاید. اینکه وقتی کامبوجی‌ها داشتند از گرسنگی می‌مردند پل پوت چه می‌خورد؟ یا شایعه‌ای که گفته می‌شود عیدی امین گوشت انسان می‌خورد واقعیت دارد یا نه؟ سوالاتی هستند که نویسنده در مصاحبه با آشپز شخصی این دیکتاتورها سعی کرده جواب آن‌ها را بدهد.

صفحه‌ی 1