ریچارد پل لیندا الدر


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
آشنایی با تفکر تحلیلگرانه (واسازی تفکر و بررسی اجزای آن)
آشنایی با هنر پرمایه نوشتن (براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی)
آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن (تفکر احساس خواستن و معضل خردگریزی)
آشنایی با شیوه درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی
آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی (بر اساس مفاهیم و ابزار های تفکر انتقادی)
تفکر انتقادی (تدابیری برای آگاهانه زیستن و خوب آموختن)
آشنایی با هنر پرسشگری بر اساس مفاهیم تفکر انتقادی و اصول سقراطی
آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی
مفهوم‌ها و ابزار‌های تفکر نقادانه
  • 70,000 تومان
  • با تخفیف: 70,000 تومان
سوگیری رسانه‌ای (چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم)
ماهیت و کارکرد‌های تفکر نقادانه و خلاقانه
  • 80,000 تومان
  • با تخفیف: 80,000 تومان

آشنایی با تفکر تحلیلگرانه (واسازی تفکر و بررسی اجزای آن)

  • 50,000 تومان

همه‌ی انسان‌ها فکر می‌کنند. این در ذات ماست. اما بخش اعظم تفکر ما به‌خودی‌خود سوگیرانه، مغشوش، جاهلانه، یا پیش‌داورانه است. برای خوب فکر کردن باید دست‌کم مقدمات تفکر را، یعنی مولفه‌هایی را که هر جور اندیشیدنی بر پایه‌ی آن‌ها صورت می‌پذیرد، بشناسیم. به‌عبارت‌دیگر باید یاد بگیریم تفکر را به اجزای سازنده‌ی آن تجزیه و تحلیل کنیم. برای تحلیلگری روش‌های متنوعی وجود دارد که هرکدام متخص به رشته یا حرفه‌ی فنی خاصی است. این نوع تحلیلگری‌ها اغلب مستلزم آموزش‌هایی است که ماهیتی تخصصی دارند. مثلا بدون تحصیل در رشته‌ی شیمی نمی‌شود تحلیل‌های معتبر شیمیایی انجام داد. ‌اما آنچه در این کتاب راهنما آمده چیزی است مشترک میان همه‌ی اشکال تحلیلگری، چون همه‌ی این شکل‌ها مستلزم تفکرند و هر تفکری هم دربردارنده‌ی اجزای یا مؤلفه‌های فکری مشخصی است. پرورش ذهنیت تحلیلگرانه مستلزم آموزش است. کسی که می‌خواهد چنین ذهنیتی را در خود بپروراند باید یاد بگیرد هر تفکری را به اجزای سازنده‌ی آن تجزیه کند و این اجزا را براساس معیارهای مشخصی بسنجد. اما برای پرورش چنین ذهنیتی هیچ قرص معجزه‌آسایی وجود ندارد. چیزی که خواننده باید از خود بپرسد این است: «آیا اراده و بینش کافی برای متعهد کردن خود به ممارست بلندمدت در این زمینه را دارم؟»

آشنایی با شیوه خوب آموختن و 30 تدبیر عملی برای بهتر کردن یادگیری با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی

  • 48,000 تومان

آموزش نوعی کار فکری است؛ و هدف این کتاب هم سهل‌الوصول‌تر کردن و کاربردی‌تر کردن کار فکری در امر آموزش و یادگیری عمیق است. هدفش تلاش برای تحقق آرمانی دیرپاست: آموزش ذهن آزاد‌اندیش، ذهنی که پرسشگر است، کاوش می‌کند، و به‌واسطه‌ی اِشراف بر خود، پشتکار فکری و ابزارهای یادگیری بر دانش‌های گوناگون احاطه پیدا می‌کند. این کتاب دو بخش اصلی دارد. در بخش اول، «شیوه‌ی خوب آموختن»، راهبردهایی پیشنهاد کرده‌ایم به این منظور که نه تنها دانش‌جوی خوب، بلکه دانش‌جوی ماهری بشوید. مخاطب بخش دوم، «30 تدبیر عملی برای بهتر کردن یادگیری»، بیش‌تر مدیران و آموزگاران نظام‌های آموزشی‌اند و در آن راهبردهایی برای ارتقای شیوه‌ی تدریس پیشنهاد شده است. این راهبردها برآمده از نوعی رویکرد آموزشيِ مبتنی بر تفکر انتقادی است، و همچنین محصول واکاوی نقاط ضعفی که نوعاً در شکل معمول آموزش (یعنی تدریس/ پرسش/ آزمون) وجود دارد.

آشنایی با هنر پرمایه نوشتن (براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی)

  • 60,000 تومان

ما در حین نوشتن تجربه ها و اندیشه ها و معناهایی را که در ذهن داریم به کلام مکتوب ترجمه می کنیم. این کار آمیزه‌ای است از تحلیلگری و سنجشگری و خلاقیت. اما متاسفانه کسانی که در چنین ترجمه‌ای مهارت داشته باشند اندک شمارند. در کار نوشتن هدف نویسنده امری است تعیین کننده و طبعا مهارت هایی هم که هرکس برای نوشتن لازم دارد تابع منظوری است که از نوشتن دارد.

آشنایی با ساز و کار ذهن و تسلط بر ذهن خویشتن (تفکر احساس خواستن و معضل خردگریزی)

  • 45,000 تومان

انسان به طبیعت خود نه خردمند است نه اخلاقی. گرایش طبیعی انسان‌ها این است که جهان را از دریچه تنگ منافع خود ببینند و بر همین اساس رفتار کنند. در عین حال، این قابلیت بالقوه هم در انسان‌ها هست که خردورزی و اخلاق‌مندی را در خود بپرورانند و به متفکران ماهر و منصف بدل شوند. متنها لازمه چنین رشدی درک ساز و کار ذهن است. این کتاب راهنمای آسان فهمی است برای درک ذهن، عملکرد آن، گرایش طبیعی‌اش به خردگریزی و در عین حال قابلیتش برای خردورزی. کتابی است برای کسانی که مشتاقند قابلیت بدل شدن به انسان خردمند منصف را در خود بپرورانند، دغدغه‌ی این را دارند که رفتارشان چه تاثیری بر زندگی دیگران می‌گذارد، و جهانی عادلانه و انسانی‌تر می‌خواهند. کتابی است برای آن‌ها که می‌خواهند نفکرشان را تغییر دهند تا تصمیم‌های بهتر بگیرند، کیفیت زندگی و روابط‌شان را بهبود بخشید، و جهان‌بینی متعالی‌تری داشته باشند.

آشنایی با شیوه درس خواندن و خوب آموختن با استفاده از مفاهیم و ابزارهای تفکر انتقادی

  • 26,000 تومان

اینکه «آموزش» را صرفا حفظ کردن تکه پاره‌های اطلاعات یا کسب انواع و اقسام مدارج تحصیلی در نظر آوریم اساسا مایه وهم مفهوم آموزش است.آموختن نوعی کار فکری است؛ و هدف این کتاب هم سهل الوصول‌تر کردن و کاربردی‌تر کردن کار فکری در امر آموزش و یادگیری عمیق است. هدفش تلاش برای تحقق آرمانی دیرپاست؛ آموزش ذهن آزاد اندیش، ذهن پرسشگر، از این حیث، مخاطب این کتاب نه تنها درس آموزان، بلکه مدیران و آموزگاران تمام نظام های آموزشی اند. ما امیدواریم این کتاب را خوانندگان به چشم منبعی ببینند که برای رسیدن به معناها و درک عمیق تر در مورد فرایند آموختن، می توان بارها و بارها آن را خواند. آنچه ارزش آموختن داشته باشد حتما ارزش خوب آموختن هم دارد؛ و آنچه از همه بیش تر ارزش آموختن دارد خود فرایند آموختن است؛ پرورش و پیشرفت به واسطه ی کار فکری نظام مند در زمینه ی مهارت ها،عادت ها، وراهبردهای ذهن منضبط.

آشنایی با هنر پرسشگری سقراطی (بر اساس مفاهیم و ابزار های تفکر انتقادی)

  • 70,000 تومان

بعید است کسی بتواند متفکر انتقادی خوبی باشد بی‌آن که اهل پرسشگری عمیق باشد. و در میان اهل پرسشگری، کامل عیارتر از سقراط بعید است بتوان کسی را تصور کرد. کسی که به واقع دلبسته تفکر انتقادی باشد به پرسشگری نیز علاقه‌مند خواهد بود؛ و طبیعی است که آموختن شیوه سقراطی آغازگر چنین راهی باشد. برای آموختن از سقراط طبعا باید مولفه‌های شیوه او را بشناسیم و کاربست آن‌ها را تمرین کنیم. بدون شناخت این مولفه‌ها نمی‌توان راهبردهایی را که شالوده پرسشگری به شیوه سقراطی است عمیقا درک کرد. شیوه سقراطی را باید در زمینه مقتضی قرار داد؛ و در این زمینه‌مندسازی روحیه پرسشگری به شیوه سقراطی مهم‌تر از نحوه بیان آن است. در این کتاب راهنما مولفه‌های پرسشگری سقراطی و واکاوی شده و در کنار آن نمونه‌هایی از کاربست این شیوه در مقاطع مختلف آموزشی (از ابتدایی تا متوسطه) به دست داده شده است...

تفکر انتقادی (تدابیری برای آگاهانه زیستن و خوب آموختن)

  • 360,000 تومان

در این کتاب به صورت جامع به مقوله تفکر انتقادی پرداخته شده است. نویسندگان این کتاب تفکر انتقادی را فرایندی در نظر آورده‌اند که فرد به واسطه‌ی آن می‌تواند، و اخلاقا موظف است که، طرز فکر خود را بشناسد، بر آن مسلط شود و مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. کتابی است کاربردی به منظور پرورش توانایی و مهارت در تفکر انتقادی، و همچنین پرورش انصاف، تواضع، و صداقت فکری. نویسندگان در مورد هر مبحث مثال‌های ساده و ملموس و تمرین‌های متعددی آورده‌اند تا درک مطالب برای خواننده آسان‌تر شود و بتواند از مهارتی که در تفکر انتقادی به حاصل می‌آورد در همه امور زندگی بهره گیرد...

آشنایی با هنر پرسشگری بر اساس مفاهیم تفکر انتقادی و اصول سقراطی

  • 65,000 تومان

کیفیت زندگی ما بسته به کیفیت تفکر ماست. کیفیت تفکر ما نیز به نوبه خود بسته به کیفیت پرسش‌هایی است که می‌کنیم، زیرا این پرسش‌ها در حکم نیروی محرکه تفکر هستند. بدون پرسش چیزی نداریم که به آن فکر کنیم. بدون پرسش‌های بنیادین معمولا نمی‌توانیم تفکرمان را بر آن چه مهم و ریشه‌ای است متمرکز کنیم. در این کتاب، همچنان که می‌شود حدس زد، به اختصار به دسته‌بندی‌ها و فهرست‌های پرسش‌های بنیادین پرداخته شده، نه به تفصیل. وانگهی اندیشه‌هایی که این‌جا آمده تنها برای رفع احتیاجات پرسشگرانه روزمره کارایی دارند. ممارست در پرسشگری بنیادین نهایتا منجر به عادت به این نوع پرسشگری می‌شود. منتها ممارست در پیشگیری اگر مفهومی از آن در ذهن نداشته باشیم عملی نیست. این راهنمای مختصر در حکم نقطه شروعی است برای درک مفاهیمی که اگر به کار بسته شوند، ما را به پرسش‌های بنیادین خواهند رساند.

آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی

  • 50,000 تومان

پرورش توانایی‌های استدلال اخلاقی بسیار مهم است - هم برای اخلاقی زیستن و هم برای ساختن جهانی اخلاق‌مدار. در این کتاب راهنمای مختصر می‌خواهیم به مبانی استدلال اخلاقی بپردازیم. قصدمان آشنا کردن خواننده با تمهیدات فکری لازم است برای استدلال در مورد قضایا و مسائل اخلاقی به روشی روشن‌بینانه. علاوه بر قدرت تمیز دادن اصطلاحات مطلقا اخلاقی از تعابیر دینی یا عرفی، استدلال ماهرانه در حوزه اخلاق مستلزم همان مهارت‌ها و فضیلت‌های فکری است که برای استدلال در سایر حوزه‌ها لازم داریم... این راهنمای مختصر قرار نیست به خودی خود کسی را به فردی اخلاق‌مند بدل کند. اما شالوده‌ای پیش می‌گذارد که بدون آن گفتگو در زمینه اخلاق اغلب به جدول‌های بی‌پایان یا ناسازگاری‌های دلسردکننده و کج‌فهمی می‌انجامد. رسیدن به جایگاه استدلالگر اخلاقی صاحب بینش و انسان اخلاق‌مدار وقت و تمرین بسیار می‌خواهد. برای رسیدن به چنین جایگاهی خود باید همت کنیم...

مفهوم‌ها و ابزار‌های تفکر نقادانه

  • 70,000 تومان

کتاب کوچکی که در دست دارید شامل مفهوم‌ها و ابزارهای اصلی تفکر نقادانه از دیدگاه ریچارد پل می شود و این مفهوم‌ها و ابزارها را به صورت فشرده بیان می‌کند. این کتاب (که مبنای سایر کتاب‌های «مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان» است) حاوی برداشتی از تفکر نقادانه است که نوعی توافق عمومی بر سر آن وجود دارد؛ از این جهت، به کار استادان می‌آید. برای دانشجویان نیز، یک کتاب تکمیلی تفکر نقادانه در کنار کتاب‌های درسی دیگر است. استادان می‌توانند از آن در طراحی برنامه آموزشی، تکلیف‌های درسی و آزمون‌ها برای موضوع‌های گوناگون استفاده ‌کنند. مهارت‌های مطرح شده در این کتاب در هر موضوعی به کار می‌آیند و افراد نقاد از آن‌ها در خواندن و نوشتن، و نیز در صحبت کردن و شنیدن، استفاده می‌کنند. این مهارت‌ها را می‌توان هم در زندگی شخصی و روزمره و هم در فعالیت‌های علمی (از تاریخ و ریاضیات گرفته تا فلسفه و هنر) به کار برد.

سوگیری رسانه‌ای (چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص دهیم)

  • 65,000 تومان

تقریبا همه رسانه‌های جهان مدعی‌اند که گزارش‌های خبری‌شان را به صورت مستقل، بی‌طرفانه، و محققانه تولید می‌کنند. مدعی‌اند که صرفا به گزارش و توصیف «واقعیت ‌عینی» می‌پردازند و از هر گونه نتیجه‌گیری و قضاوت پرهیز می‌کنند. از سوی دیگر، ادعا می‌کنند که رسانه‌های رقیب این واقعیت‌ها را به نحو توطئه‌آمیز تحریف کرده و به آن جهت می‌دهند. آیا این مدعا درست است؟ آیا رسانه مستقل و بی‌طرف وجود دارد؟ ظاهرا پاسخ این پرسش‌ها منفی است. رسانه‌ها، حتی اگر (بر فرض محال) از صاحبانشان و از حکومت‌ها تاثیر نپذیرند، از فرهنگ و نظرگاه مخاطبان‌شان تاثیر می‌پذیرند. پوشش خبری غالب در یک جامعه بر اساس اصل‌های زیر عمل می‌کند: «ماجرا از نظرگاه ما (و جامعه ما) چنین به نظر می‌رسد؛ بنابراین، ماجرا چنین است.» «این واقعیت‌ها باورها ما را تایید می‌کنند؛ بنابراین، این‌ها مهم‌ترین واقعیت‌ها هستند.» «این کشورها با ما دوست نیستند؛ بنابراین، این کشورها شایسته انتقادند.» «این گزارش‌ها بیشترین جذابیت یا هیجان را برای خوانندگان ما دارند؛ بنابراین، این‌ها مهم‌ترین گزارش‌های خبری‌اند.» کسانی که خبرها را نقادانه دنبال می‌کنند تک تک این اصل‌ها را معکوس می‌کنند. کتاب حاضر نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهد و بنابراین تاثیر سوگیری و تبلیغات بر اندیشیدن افراد را کاهش می‌دهد.

ماهیت و کارکرد‌های تفکر نقادانه و خلاقانه

  • 80,000 تومان

رابطه میان جنبه خلاقانه و جنبه نقادانه تقکر غالبا به درستی فهمیده نمی‌شود. این بدفهمی تا حدود زیادی نتیجه تصویری است که رسانه‌های گروهی از اشخاص خلاق و نقاد عرضه می‌کنند. رسانه‌ها همواره شخص خلاق را شبیه یک دانشمند خل‌وضع نشان می‌دهند که قدرت تخیل بالایی دارد و خودجوش، هیجانی، و سرچشمه اندیشه‌های نادر است. اما غالبا در عالمی دیگر سیر می‌کند و از واقعیت‌های روزمره فاصله دارد. در عوض، شخص نقاد را، به غلط، شخصی صرفا ایرادگیر، شکاک، منفی‌نگر، خرده‌گیر، انعطاف‌نا‌پذیر، و عیب‌جو نشان می‌دهند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه با هم ارتباطی ندارند یا حتی در تضاد با یکدیگرند. ظاهر قضیه این است که تفکر نقادانه خودآگاه و قابل آموزش است و تفکر خلاقانه ناخودآگاه و غیر قابل آموزش. این دیدگاه کاملا غلط نیست، اما بهره بسیار اندکی از حقیقت دارد. حقیقت نهفته در دیدگاه یاد شده این است که هیچ شیوه شناخته شده و مشخصی برای ایجاد خلاقیت نبوغ‌آمیز در افراد وجود ندارد. با این حال، راه‌هایی برای آموزش همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه وجود دارد. این کتاب رابطه میان وجه خلاقانه و وجه نقادانه تفکر را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که تفکر نقادانه و خلاقانه نیازمند یکدیگرند. همچنین نشان می‌دهد که ذهن‌های بزرگ در نتیجه به کارگیری همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه پدید آمده‌اند.

1  صفحه‌ی 1