آلن تورن


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
بازگشت کنشگر (نظریه اجتماعی در جامعه پساصنعتی)
دموکراسی چیست
  • 125,000 تومان
  • با تخفیف: 125,000 تومان
برابری و تفاوت (آیا می‌توانیم با هم زندگی کنیم)
  • همراه با تخفیف

بازگشت کنشگر (نظریه اجتماعی در جامعه پساصنعتی)

  • 78,000 تومان

جامعه‌شناسی کلاسیک بیش از یک قرن مفهوم «نظام اجتماعی» را به مهم‌ترین مولفۀ تحلیل جامعه‌شناختی بدل کرد و نقش کنشگران اجتماعی را به حاشیه برد، به نحوی که کنشگر تنها در پیوند با الزامات نظام و ایفای نقش‌های اجتماعی معنا می‌شد. ساختارگرایی، کارکردگرایی، تکامل‌گرایی و نظریۀ گفتمان هر یک بارویکردی ایدئولوژیک امکان کنشگری اصیل را نفی و این‌گونه وجود کنشگر را انکار کردند. تورن در این اثر از بازگشت کنشگر سخن می‌گوید و نظریۀ جدید «جامعه‌شناسی کنش» را ارائه می‌کند. جامعه‌شناسی کلاسیک برای مطالعۀ جامعۀ صنعتی طراحی شده بود، اما درک مناسبات جامعۀ پساصنعتی از گذر جامعه‌شناسی کنش ممکن می‌شود؛ نوعی جامعه‌شناسی که بیش از مطالعۀ نظم اجتماعی بر تغییر اجتماعی تمرکز دارد و مطالعۀ جنبش‌ها را بر مطالعۀ ساختارها تقدم می‌بخشد. در این نظریۀ جدید مفاهیم «تاریخمندی»، «جنبش اجتماعی» و «سوژه» جایگزین مفاهیم «جامعه»، «تکامل» و «نقش» می‌شود و در کانون بازنمایی نوین از زندگی اجتماعی قرار می‌گیرد

دموکراسی چیست

  • 125,000 تومان

در آستانۀ قرن پانزدهم خورشیدی، دموکراسی به یکی از مهم‌ترین دشواره‌های ایرانیان بدل شده است. هرچند امروزه بیش از هر زمان سخن از دموکراسی به گوش می‌رسد، با تناقضی بزرگ روبروییم؛ دموکراسی به ظاهر در کشورهای پرشماری استقرار می‌یابد اما محتوایش را از دست می‌دهد. در این لحظۀ تاریخی باید به سرآغازها بازگشت و معنای حقیقی دموکراسی را بازیافت. آلن تورن، از معدود بازماندگان نسل طلایی جامعه‌شناسی، دموکراسی را برآیند سه اصل کانونی می‌داند. نخست، «شهروندی» که به معنای پذیرش حاکمیت مردم است. دوم، «محدود کردن قدرت سیاسی» که با تعریف حقوق بنیادین ممکن می‌شود و سوم «نمایندگی» به این معنا که کارگزاران سیاسی باید نمایندۀ مطالبه‌های اجتماعی باشند. تورن بینشی را به خواننده می‌دهد تا بتواند معنای دموکراسی و اهمیت آن را در پیشبرد توسعه درک کند و در مقام کنشگر اجتماعی، راهبردهایی را برای ایجاد و تعمیق دموکراسی در پیش گیرد.

برابری و تفاوت (آیا می‌توانیم با هم زندگی کنیم)

  • 78,000 تومان

شاید به نظر رسد دیدگاه‌ها و اندیشه‌های تورن در پیوند با جوامع پساصنعتی طرخ می‌شود و نمی‌تواند برای جامعه شبه صنعتی ایران رهاوردی داشته باشد. این شبهه هم وارد است و هم وارد نیست، وارد است، زیرا بسیاری از مفاهیم نظری و مصادیق عملی که نظریه تورن را شکل می‌دهد، برآمده از تحولات تاریخ غرب و وضعیت امروزی جوامع اطلاعاتی است و پاره‌ای از نظرات او مانند تقدم کنش اجتماعی بر کنش سیاسی بر جوامعی صادق است که پس از کب حقوق سیاسی در پی کسب حقوق فرهنگی‌اند و طرح بحث جنبش‌های اجتماعی در کشورهای غیردموکراتیک در این کتاب نیز برآمده از همین ملاحظه است. اما این شبهه از دیگر سو وارد نیست، زیرا نظریه تورن بیانگر صورت‌بندی جدیدی از میان کنش‌های اجتماعی است که کنشگر کانونی آن نه اصلاحگر دینی، دولت ملی و طبقه اقتصادی که کنشگر انسانی است.

صفحه‌ی 1