آلخو کارپانتیه


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
کشتیبان واتیکان
  • 165,000 تومان
  • با تخفیف: 165,000 تومان
انفجار در کلیسای جامع (قرن روشنفکری)
  • 85,000 تومان
  • با تخفیف: 85,000 تومان
قلمرو این عالم
  • 70,000 تومان
  • با تخفیف: 70,000 تومان

کشتیبان واتیکان

  • 165,000 تومان

«کشتیبان واتیکان»، روایتی است در وصف کریستف کلمب و قصد پاپ پیوس نهم در قدیس گردانیدن او که استادی آلخو کارپانتیه را در سرایش داستان و دانش زبان به روشنی نشان می‌دهد. نویسنده بزرگ کوبایی در این رمان درخورترین اسناد را برای «کشف» شخصیت «کاشف آمریکا» و نیز شناخت واقعیت زمان و مکان او به دست می‌دهد و از این زمینه بهره برده به افسانه‌های دور و نزدیک گریزهای فراوان می‌زند، دگرگونی‌های زمانی و نیز استمرار گذشته را در حال به هنرمندی بازمی‌نماید و چگونگی پدید آمدن قاره آمریکایی که امروز می‌شناسیم و مردمان آن را، که به بیان هستی‌شناسانه کارپانتیه نه اینجایی‌اند و نه آنجایی، در بسطی داستانی باز می‌گوید از سرگذشت انسانی که روان‌گویا دارد و با این حال چون چنگی است که دستی به آوازش درآورده باشد هر چند آواز را از آن خود پندارد.

انفجار در کلیسای جامع (قرن روشنفکری)

  • 85,000 تومان

فرهنگ، به اعتقاد کارپانتیه، که خود مظهر این باور است، چیزی عینی است. هر یک از داستان‌هایش بر اساس داده‌هایی صریح و عینی استوار است، که رنگ شخصی نیز دارند. «این جهان خاکی» حاصل سفری است که او به اتفاق لویی ژووه هنرپیشه نامدار فرانسوی، در 1943 به هاییتی کرد. «مرز جدایی آب‌ها» نتیجه کاوشی است در کرانه‌های اورینوکی؛ «شکار انسان» ترجمان دانسته‌های خصوصی اوست از موطن خود و بخشی از «قرن روشنفکری» در گوادلوپ نوشته شده است که صحنه قسمتی از ماجراهای داستان است. از این گذشته وصف این فرهنگ یا فرهنگ‌ها، بسیار دقیق نیز هست. نوشته داستان‌نویس را می‌خوانیم، اما در خلال آن یک‌جا با دانشمند، جای دیگر با تاریخ‌نویس یا جغرافیدان، کاشف قوم‌شناس و گردآورنده فولکلور یا موسیقی‌شناس و آهنگساز یا گیاه‌شناسی آشنا می‌شویم، که از زبان شاعر با ما سخن می‌گوید. تعادل میان شاعر غالبا خیال‌پرداز و داستان‌سرایی که واقعیت را به دقت وصف می‌کند یکی از ویژگی‌های قابل توجه کارپانتیه است. هیچ یک از این دو نقش بر دیگری نمی‌چربد. در داستان‌های او، که ساخته‌هایی موسیقی گونه‌اند، روایت و وصف واقعیت بر حسب اقتضا، جای خود را به تغزل می‌دهد و غوغای غنا، چنان‌که در آوای ارکستری سرکشی می‌کند و به آسمان می‌رسد اما بهنگام در اختیار می‌آید و این در آثار نویسندگان آمریکای لاتین کمتر دیده می‌شود.

قلمرو این عالم

  • 70,000 تومان

آلخو کارپانتیه نخستین کسی بود که اصطلاح رئالیسم جادویی را در نوشته‌هایش استفاده کرد. او در مقدمه کتاب "قلمرو این عالم" از اصطلاح واقعیت شگفت‌انگیز استفاده می‌کند که به نوعی یادآور اصطلاح رئالیسم جادویی است که از قرن 20 رواج پیدا کرد. "قلمرو این عالم" رمانی در ژانر رئالیسم جادویی است که بازآفرینی تخیلی گذشته خشونت‌بار مردم هائیتی و فرمان‌روایی پرتلاطم آنری کریستف است. کتاب روایتگر مردم هائیتی است که همزمان با انقلاب کبیر فرانسه به خیابان‌ها می‌آیند و علیه برده‌داری سفیدپوست‌ها شورش کرده و آن را سرنگون می‌کنند. سیاهپوستی به نام کریستوفر بر سر کار می‌آید که چند برابر ظالم‌تر و متجاوزتر است. این روایت تاریخی، پس‌زمینه‌ی داستان است که در سرنوشت فردی شخصیت‌ها رقم می‌خورد و داستان پیش می‌رود. آلخو کارپانتیه در این رمان کوتاه که پس‌زمینه تاریخی پررنگی هم دارد، با درآمیختن واقعیت و خیال، رویدادهای سانتو دومینگو در پایان قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم را روایت می‌کند که از جمله این اتفاقات می‌توان به شورش بردگان، دوران فرمانروایی ژنرال لوکلر، سلطنت آنری کریستوف (نخستین و آخرین پادشاه سیاهپوست هائیتی) و... اشاره کرد. قلمرو این عالم با ترکیب جذابیت‌های شاعرانه و تکنیک‌های روایی درخشان، از منظر دیگری نیز مورد اهمیت قرار می‌گیرد و آن نگاه اخلاقی نویسنده در باب ماهیت قدرت است. از دیگر آثار کارپانتیه که یکی از مشهورترین رمان‌نویسان آمریکای لاتین است، می‌توان به کتاب‌های "گام‌های گمشده"، "انفجار در کلیسای جامع"، "شکار انسان"، "کنسرت باروک" و... اشاره کرد.

صفحه‌ی 1