خسرو ناقد


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
آگاهی از نادانی (در شناخت جهان اندیشگی کارل رایموند پوپر)
چرا جنگ (نامه‌نگاری آلبرت آینشتاین و زیگموند فروید)

آگاهی از نادانی (در شناخت جهان اندیشگی کارل رایموند پوپر)

  • 80,000 تومان

پوپر بر این باور است که خردگرایِ واقعی همواره می‌داند که اندک می‌داند. او همچنین از این واقعیت ساده آگاه است که هر آنچه هم از خرد دارد، وامدار دادوستد فکری و تبادل اندیشه با دیگران است که از طریق گفت‌وگو می‌تواند صورت گیرد. ازاین‌رو، گرایش خردگرایِ واقعی به این سمت است که از اساس نگاهی یکسان به انسان‌ها داشته باشد و خرد انسانی را همچون رشتۀ پیوندی در نظر بگیرد که انسان‌ها را به هم وصل می‌کند. گفتارها و گفت‌وگوهای گردآمده در این کتاب کوششی است دوباره تا در صدوبیستمین سالگرد تولد کارل پوپر، چکیده‌ای از آرا و افکار و نظریه‌های او با دوستداران مسائل اجتماعی و مباحث فلسفی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود؛ با این امید که با درنگ و دراندیشیدن و نیز با نگرشی انتقادی در اندیشه‌های این فیلسوف اروپایی، دریچه‌ای تازه به جهان اندیشگی او به روی ما گشوده و چشم‌اندازی هرچند دوردست پیش روی ما گسترده شود و از این طریق امکان خوانشی نو و متناسب با زمان از اندیشه‌های او برایمان فراهم آید. آگاهی از نادانی مشتمل است بر دو گفتار از خسرو ناقد در شناخت جهان اندیشگی پوپر، ترجمه دو گفت‌وگو با پوپر، و پیوست‌هایی دربارۀ آثار پوپر و تأثیر اندیشه‌های او در ایران، و نیز گزیدۀ کتاب‌شناسی آثارش.

چرا جنگ (نامه‌نگاری آلبرت آینشتاین و زیگموند فروید)

  • 38,000 تومان

آینشتاین در جایگاه دانشمند علوم طبیعی در جست و جوی راه‌حل عملی پیشگیری از وقوع جنگ است. او که به استدلال قیاسی دقیق عادت کرده، نه‌ تنها امیدوار است که با نظریه‌پردازی و طرح استدلال‌های استوارِ علمی بتوان شوق انسان‌ها به شرکت در جنگ را تضعیف کرد، بلکه همچنین امید دارد که روزی بتوان شوق به تخریب را در درون انسان‌ها به کل از بین بُرد. او معتقد است که «ملت‌ها با هدف‌های نادرست تربیت شده‌اند. در کتاب‌های درسی به جنگ ارج می‌نهند و وحشت و خرابی‌های آن را نادیده می‌گیرند و از این طریق کینه‌توزی را به کودکان تلقین می‌کنند. من اما می‌خواهم آشتی بیاموزم نه نفرت، عشق بیاموزم نه جنگ». آینشتاین نامه خود به فروید را با این پرسش آغاز می‌کند: «آیا در مقابل فاجعه شوم جنگ، راه نجاتی برای بشر وجود دارد؟» فروید برخلاف آینشتاین به‌کارگیری خِرد و استدلال منطقی را راه مناسبی برای هدایت رشد روان انسان‌ها در جهت مقابله با جنگ نمی‌داند. او معتقد است که معقول‌ترین، تیزبین‌ترین و زیرک‌ترین انسان‌ها نیز، تحت شرایطی، برده احساسات و مقهورِ غرایز خودند. فروید سهولت بسیج مشتاقانه انسان‌ها را برای شرکت در جنگ در وجود غریزه تخریب در انسان می‌داند و نه‌تنها امیدی به محو کامل تمایلات پرخاشگرانه انسان‌ها ندارد، بلکه وجود این تمایلات را لازمه ادامه حیات انسان می‌داد. او پیش‌تر نیز در تحلیلی که در یکی از آثارش از روان‌شناسی توده‌ها به دست داده بود، در برداشتی نومیدکننده نشان داده بود که چگونه مستبدان می‌توانند رفتار اوباش و توده‌های بی‌سروپا را هدایت کنند.

صفحه‌ی 1