بهزاد قادری


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
ضرورت تئاتر (هنر تماشا کردن و تماشایی شدن)
  • 140,000 تومان
  • با تخفیف: 140,000 تومان
مرگ تراژدی
  • 140,000 تومان
  • با تخفیف: 140,000 تومان
نخستین آدم (نمایش‌نامه در 4 پرده) نمایش‌نامه
  • 44,000 تومان
  • با تخفیف: 44,000 تومان
هدا گابلر (نمایش‌نامه)
  • 235,000 تومان
  • با تخفیف: 235,000 تومان
عروسک‌خانه (نمایش‌نامه در 3 پرده)
  • 132,000 تومان
  • با تخفیف: 132,000 تومان
استاد سولنس معمار (نمایش‌نامه در 3 پرده)
  • 28,000 تومان
  • با تخفیف: 28,000 تومان
گوریل پشمالو (نمایش‌نامه در چند صحنه) نمایش‌نامه
وقتی ما مردگان سر برداریم (نمایش‌نامه)
  • 42,000 تومان
  • با تخفیف: 42,000 تومان
روسمرسهولم (نمایش‌نامه)
  • 22,000 تومان
  • با تخفیف: 22,000 تومان
جن‌زدگان (نمایش‌نامه)
  • 120,000 تومان
  • با تخفیف: 120,000 تومان

ضرورت تئاتر (هنر تماشا کردن و تماشایی شدن)

  • 140,000 تومان

بزرگ‌ترین دستاورد افلاطون در ضیافت این است که پایگاه تئاتر به مثابه هنری ویژه گروهی خاص را متزلزل می‌کند. شاید در فرهنگ نوشتاری یونان او از نخستین کسانی باشد که زندگی را سراسر صحنه تئاتر می‌داند. اینک ودراف در ضرورت تئاتر یک‌بار دیگر از همین زاویه به تئاتر می‌نگرد. او تماشای دیگران و تماشایی کردن خود را هنر و نوعی کارورزی در زمینه رشد دموکراسی می‌داند، به معنایی همان کاری که سقراط در خیابان‌های آتن می‌کرد. در عین حال، ودراف تماشای دیگران و تماشایی کردن خود را هنری می‌داند که «از راه پرورش منش انسان» با علم اخلاق پیوند نزدیکی دارد. ضرورت تئاتر پاسخی‌ست به اتهام افلاطون علیه وجه تقلیدی هنر که در تئاتر خیلی به چشم می‌آید؛ هنری که، به عنوان یک رخداد، در همه صحنه‌های زندگی مانند عروسی، فوتبال، و تئاتر حضور دارد.

مرگ تراژدی

  • 140,000 تومان

گفته‌اند نویسندگان تراژدی به آسانی بزرگی و شکوه را باور دارند، همان‌گونه که ما به آسانی پستی را باور داریم. در روزگاران گذشته، راسین و کرنی شاهان و ملکه‌ها را بر صحنه می‌بردند و تماشاگر آنان را بزرگ می‌دید، امروزه شاهان و ملکه‌ها را اگر بر صحنه ببینیم، آن‌ها را دلقکان و دریوزگانی می‌بینیم در لباس زیبا. اشتاینر در مرگ تراژدی از این دگرگونی در دیدگاه سخن می‌گوید، دیدگاهی که بنیان فلسفی تراژدی یونان باستان را لرزاند. به نظر او انسان عقلانی، یا بهتر است بگوییم عقل زده، مشکل بتواند اسطوره‌های انسان دوران کلاسیک و باور‌های نهفته در آن‌ها را بپذیرد. او انسان معاصر را درگیر معضل بزرگی می‌بیند، این انسان از یک سو برای بر کرسی نشاندن انسانیتش و با کمک گرفتن از خردش، نیرو‌های ناپیدا را از لوح ذهنش زدوده است و از سوی دیگر، دریافته آنچه که به لوح ذهنش زدوده است و از سوی دیگر، دریافته آن چه که به دنبالش بوده ـ انسانیتش ـ پایمال شده است. بدین ترتیب، اشتاینر در چهار راه حوادث روزگار مدرن به بررسی تراژدی می‌پردازد.

نخستین آدم (نمایش‌نامه در 4 پرده) نمایش‌نامه

  • 44,000 تومان

بیگلو: (با نگرانی شوخ‌طبعانه اما صادقانه سخن می‌گوید.) می‌دونی. دیگه همچین شده‌م که عملا می‌ترسم بچه‌ها رو با اون دایه‌شون تنها بذارم. زن خیال‌بافیه. مطمئنم یه مشت قصه جن و پری و حرفای خاله‌زنکی و ماجراهای وحشتناک روزنامه‌ها رو حاضر و آماده داره. مارتا: اوو، خبه! لازم نکرده این‌قدر نگران باشی. خودم بچه که بودم کلی با قصه‌های ترسناک سرگرم می‌شدم. بیگلو: کمونم تو از خیلی از ماها پردل و جرئت‌تر بوده‌ی.

هدا گابلر (نمایش‌نامه)

  • 235,000 تومان

هدا گابلر اثری است که در آن تاریخ یاد می‌گیرد به منتقدانش و نیز به خود بیندیشد، از نظر درونمایه، می‌توان این اثر را چکیده همه آثار رئالیستی پیشین ایبسن، از حیث جایگاه آثار رئالیستی او، ختم کلام و اتمام حجت با مخاطب و خودش، و از نظر سبک، اعلام کوچ به پیشگاه خورشید، «فرم/صورت»، نامید؛ قلمرویی که هیلده، سروش فرم/صورت‌آگاه در اثر بعدی، استاد سولنس معمار، از سولنس طلب می‌کند. درست؛ اما همه این نکات در بافت ”آشوب“ی مطرح می‌شود که ایبسن در اندیشه‌های فلسفی و اجتماعی متفکران معاصرش، آرنولد، کارلایل، نیچه، راسکین درباره تاریخ و فرهنگ به پا می‌کند.

عروسک‌خانه (نمایش‌نامه در 3 پرده)

  • 132,000 تومان

عروسک‌خانه (1879) دومین اثر در چرخه پدیدارشناسی ذهن و سیر جدل تاریخی برای رسیدن به آگاهی‌های متفاوت است. این نمایش‌نامه را «باد شمال» درام مدرن خوانده‌اند که با وزیدنش به قارۀ اروپا و آمریکا «نمایشنامه‌های شبه‌شکسپیری فاخر و ملودرام‌های خوش‌تراش فرانسوی» را از عالم تئاتر رُفت و صحنه را از بی‌مایگی پالود. از این منظر و در زمان ایبسن، عروسک‌خانه همان نقش «تئاتر بی‌رحمی» آرتو در دهه 1930 را داشت: اعتراض به تئاتر خوش‌ساخت، بی‌آزار و عوام‌پسند برخاسته از زندگی‌مایگان. مقیاس‌های ایبسن برای استفاده از بن‌مایه «عروسک» در آثارش بسیار گسترده و کلان است. به همین دلیل، عروسک‌خانه تنها ماجرای «عروسک» بودن نورا نیست؛ اینجا ایبسن به عمق یک معضل اجتماعی اشاره می‌کند و از فرهنگ عروسک‌پرور سخن می‌گوید.

استاد سولنس معمار (نمایش‌نامه در 3 پرده)

  • 28,000 تومان

چنین سبکی به چه درون‌مایه‌هایی می‌پردازد؟ تاکید بر کودکی در این بخش برای ورود به بحث درون‌مایه این اثر نیز هست. جان سخن این نمایش‌نامه بر پاشنه «تقه»ای می‌چرخد که هلیده جوان به در خانه استاد معمار می‌زند. برای دلایل حضور هلیده و این که آیا او واقعا استاد معمار را در لیسانگر در اوج دیده که آواز بخواند یا نه، کم بحث و جدل نکرده‌اند. منتقدان، با تکیه بر منطق و با استناد به حرف‌های متناقض هلیده درباره رفتار ده سال پیش استاد معمار، یا با استناد به سخنان راگنار، خانم سولنس، دکتر هردال درباره ناتوانی او در صعود به ارتفاع، خواسته‌اند ثابت کنند هلیده موجود خیال‌پردازی است که تلاش می‌کند عواطف شخصی و شهوانی‌اش را در وجود استاد معمار متجلی کند: نوعی تعالی‌بخشی به شهوانیت جسمانی دخترکی خانه‌گریز. من، اما، بر در کوفتن هلیده و آمدن او را «باده شبگیر» گرفتن خود استاد معمار از سروش عالم اسرار، یعنی تفسیر این غزل حافظ می‌دانم: زلف آشفته و خوی‌کرده و خندان لب و مست / پیرهن‌چاک و غزل‌خوان و صراحی در دست. نرگسش عربده‌جوی و لبش افسوس‌کنان / نیم شب دوش به بالین من آمد بنشست. ...

گوریل پشمالو (نمایش‌نامه در چند صحنه) نمایش‌نامه

  • 60,000 تومان

اونیل با گوریل پشمالو، آنا کریستی، و نخستین آدم یک «سه‌تایی» (trilogy) به سبک و سیاق تراژدی‌های یونان باستان می‌سازد تا بگوید در قرن بیست (دهه بیست) تراژدی با شکل و درون‌مایه‌های رایج در تراژدی‌های یونان همچنان شدنی است. از این حیث، می‌توان او را، همانند استادش، ایبسن، سرگرم تجربیات نوین در ادبیات نمایشی و تئاتر دانست. اما آنچه گوریل پشمالو را از دو اثر دیگر او متمایز می‌کند،‌ برجستگی سبک اکسپرسیونیستی آن است. اونیل در آثار دیگرش، مثل مسیحا (ن) فسی می‌آید، نیز به اکسپرسیونیسم روی آورده است؛ اما در هیچ یک از آن‌ها نتوانسته در پردازش کارش تا این اندازه تردست و چابک باشد، زیرا این اثر کوتاه، بریده، و بسیار نمادین است و این عناصر به سبک اکسپرسیونیسم رنگ و جلای ویژه‌ای می‌بخشند. سوای درون‌مایه‌های تراژیک و اگزییستانسیالیستی گوریل پشمالو، جنبه‌های تجربی سبک اکسپرسیونیسم این اثر آن را برای دانشجویان و خوانندگان علاقمند جذاب می‌کند.

وقتی ما مردگان سر برداریم (نمایش‌نامه)

  • 42,000 تومان

در قرن نوزده فلسفه و مذهب در اروپای غربی دستخوش دگرگونی شگرفی شدند. اگر این دو پیش از این، به عنوان دو نیروی متفاوت، گاه در کنار هم یا در برابر هم بودند، اندیشمندانی چون هگل، شیلر، شلینگ، کارلایل، و راسکین از گل این دو «حس‌‌انگیزی» (Aesthetics) را بسرشتند و پدیدارشناسی روح/ذهن را آفریدند و سرنوشت جوامع انسانی را گذر از مراحل از خودبیگانگی و رسیدن به وحدتی دربرگیرنده‌ کثرت دانستند. وقتی ما مردگان سر برداریم به خوبی ثابت می‌کند که نمایشنامه‌های ایبسن، از ارکان جامعه تا این اثر پایانی، برنامه کامل «سیر زائر»او با هدف گسترش آگاهی تاریخی یک قوم است، برنامه‌ای که برای هر قومی متفاوت اما گریزناپذیر است. وقتی ما مردگان سر برداریم دادخواست هنرمندی است که ربع قرن از زندگی‌اش را صرف رئالیسم و زندگی «میان مایگان» کرده بود و اینک از خودش، مردمش، و تاریخ معاصرش می‌خواهد همه حساب پس بدهند.

روسمرسهولم (نمایش‌نامه)

  • 22,000 تومان

روسمرسهولم را نمایش‌نامه‌ای می‌دانند که به نروژ می‌پردازد، اما این اثر کنایه‌ای به شیلر و گوته و برنامه روشن‌گری آن‌ها مبنی بر آموزش و تعالی‌بخشی جامعه از راس هرم اندیشه‌ورزان نیز هست. از این گذشته، این اثر توصیه‌ای است به اروپای مسیحی که برای زیستن در مدرنیته، یعنی برای گریز از خشونت و جناح‌بندی‌های رایج مذهبی و سیاسی، باید در معاملات خود شمال، جنوب، چپ،و راست را به بازی بگیرند.

جن‌زدگان (نمایش‌نامه)

  • 120,000 تومان

جن‌زدگان در سلسله آثار ایبسن ارزشمند و معنادار است، چون به اقتضای روش جدلی او با اندیشه‌های خودش، این اثر باید به روی دیدگاه، سبک، و روش اجرا دریچه تازه‌ای می‌گشود. در میان آثار «معاصر» یا رئالیستی او، یعنی آثاری که از نظم و اسطوره و تاریخ حماسی فاصله می‌گیرند و به آدم‌های شهرنشین و مسائل آن‌ها می‌پردازند، جن‌زدگان پیش‌ درآمد شگرفی است. جن‌زدگان نه آن صلابت شاعرانه براند یا پرگنت را دارد، نه از آن پیرنگ منسجم، یا آن توازن بین دستگاه نمادین یا اسطوره‌ای و واقعیات زندگی روزمره مرغابی وحشی برخوردار است. این اثر بیشتر به خانه‌تکانی ایبسن برای نوکردن سبک و روش معمول و پیشین‌اش می‌ماند، سبکی که باید در خدمات اهداف تازه‌ای می‌بود. اما به همین دلیل، برای آن‌ها که دوست دراند به شیوه‌های تجربی کار ایبسن نگاهی بیندازند، جن‌زدگان کار ارزشمندی است. جن‌زدگان از فضایی دو قطبی و خطرناک خبر می‌دهد. محافظه‌کاری ویکتوریایی در برابر رادیکالیسم متمایل به نهیلیسم، دردی که ایبسن گناهش را به گردن روش محافظه‌کاران در مهار اندیشه انسان‌ها و سازمان‌دهی ناکارآمد نهادهای اجتماعی می‌اندازد.

صفحه‌ی 1