علوم اعصاب


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
گیاهان چه می‌دانند (راهنمای میدانی حواس گیاهان)
نامه‌هایی به 1 دانشمند جوان
  • 112,000 تومان
  • با تخفیف: 112,000 تومان
آینده حیات
  • 350,000 تومان
  • با تخفیف: 350,000 تومان
حیات چیست (5 ایده بزرگ در زیست‌شناسی)
  • 160,000 تومان
  • با تخفیف: 160,000 تومان
ویز نیش گاز (حشرات به چه درد می‌خورند)
  • 350,000 تومان
  • با تخفیف: 350,000 تومان
چرا پیر می‌شویم
  • 270,000 تومان
  • با تخفیف: 270,000 تومان
علم سرنوشت (چرا آینده‌تان از آنچه فکر می‌کنید پیش‌بینی‌پذیرتر است)
مغز شما بیش از آنچه فکرش را بکنید می‌داند (آخرین یافته‌ها از انعطاف‌پذیری عصبی)
آیا ما برده ژن‌هایمان هستیم (نقدی بر جبرگرایی ژنتیکی)
طول عمر (چرا پیر می‌شویم چگونه آن را به تاخیر بیندازیم)
روانشناسی تکاملی در 1 نگاه
  • 145,000 تومان
  • با تخفیف: 145,000 تومان

گیاهان چه می‌دانند (راهنمای میدانی حواس گیاهان)

  • 200,000 تومان

گیاهان چه می‌توانند بدانند؟ آنها نه مغز دارند و نه دستگاه عصبی، پس اصلا چطور ممکن است چیزی بدانند؟ اما اگر چیزی نمی‌دانند، چگونه رویدادهای گوناگون تاریخ زمین را پشت سر گذاشته و تا کنون دوام آورده‌اند؟ شکوفه‌‌های گیلاس از کجا می‌دانند کی باید بشکفند؟ گل آفتابگردان چگونه پی خورشید می‌رود؟ تله ونوس از کجا می‌داند کی باید بسته شود؟ باید به اطلاعتان برسانیم که گیاهان اگرچه مغز و اعصاب ندارند، اما سلول‌های گیاهی با جریان الکتریکی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در انجام این کار از بعضی پیام‌رسان‌های عصبی استفاده می‌کنند که در بدن انسان نیز وجود دارد. حتی خواندن چند فصل نخست این کتاب تضمین می‌کند که دیگر هرگز نتوانید به گیاهان به چشم سابق نگاه کنید. به ویژه آنکه معلوم شده آنها نیز ما را می بینند. و اتفاقا دیدشان رنگی است. گیاهان از حواس دیگری همچون بویایی، چشایی، لامسه، و احتمالا شنوایی برخوردارند، و گرچه از اندیشه و خردورزی بی‌بهره‌اند، اما خیلی چیزها را می‌دانند و به یاد می‌آورند. شاید نگریستن به جهان از دید یک سگ یا گربه چندان دشوار نباشد، اما نگریستن از منظر چمنی که روی آن راه می‌رویم، گلی که می‌بوییم، و درختی که از آن بالا می‌رویم، سبب می‌شود جایگاه خودمان در طبیعت را بهتر بشناسیم.

نامه‌هایی به 1 دانشمند جوان

  • 112,000 تومان

ادوارد آزبورن ویلسون به‌عنوان یک زیست‌شناس برجسته در جهان شناخته می‌شود. از او به‌عنوان خالق دو موضوع علمی (جغرافیای زیستی جزایر و زیست جامعه‌شناسی)، سه فرضیه مرتبط در تلفیق علم و انسان‌شناسی (طبیعت‌بارگی، مطالعات تنوع زیستی و یکپارچگی دانش) و یک پیشرفت فن‌آورانه در مطالعه تنوع زیستی جهانی (دانشنامه زندگی) یاد می‌شود. از بین صد جایزه‌ای که دریافت کرد، می‌توان به مدال ملی علم ایالات متحده آمریکا، جایزه کرافورد (معادل جایزه نوبل در بوم‌شناسی)آکادمی سلطنتی علوم سوئد، جایزه بین‌المللی زیست‌شناسی ژاپن، دو جایزه پولیتزر ادبیات واقعیت‌محور، جایزه نونینو و سرونو ایتالیا و جایزه بین‌المللی کیهان اشاره کرد. او در حال حاضر سرپرست افتخاری موزه حشره‌شناسی و استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد است.

آینده حیات

  • 350,000 تومان

محور اصلی این اثر هوشمندانه چندان ناآشنا نیست؛ تاثیر رشد جمعیت انسانی و «مصرف اسرافکارانه» بر تنوع زیست‌شناختی سیاره ما چیزی شبیه فاجعه است. اما آنچه کتاب ویلسون را متمایز می‌سازد، شرح ظریف و برانگیزاننده علت مهم بودن تنوع زیستی و تشخیص نحوه حفظ این توازن در طبیعت است. ویلسون به‌عنوان زیست‌شناس برجسته تکاملی، در این اثر نشان می‌دهد که رفاه انسان حتی در عصر اطلاعات تا چه حد بر مبنای طبیعتی دارای تنوع استوار است؛ چون هرچه تعداد گونه‌های هر اکوسیستم بیشتر باشد، آن اکوسیستم پایدارتر و پربازده‌تر خواهد بود. او همچنین درباره نیاز به پذیرش مسئولیت «پاسداشت» محیط زیست نوشته است. از نظر ویلسون، برای این پاسداشت، نیازی به قوانین حقوقی سفت و سخت دولتی نیست بلکه کاملا برعکس، می‌توانیم با تکیه بر سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌های خصوصی و استفاده هوشمندانه از نظام بازار آزاد به این مهم دست پیدا کنیم. اگر هوشمندانه عمل کنیم، جهان همچنان باقی خواهد ماند، به قول مایکل فارادی، «هیچ‌چیز آنقدر عجیب نیست که درست نباشد.» نیویورکر

حیات چیست (5 ایده بزرگ در زیست‌شناسی)

  • 160,000 تومان

تعریف حیات پرسشی کهن اما همچنان بی‌پاسخ است. گویی پدیده‌ای تعریف‌گریز است که به هیچ تعریفی بر پایه شروط لازم و کافی تن نمی‌دهد و از هر تلاشی در این جهت با رو کردن استثنایی می‌گریزد. دنیای زنده به مراتب پیچیده‌تر از آن است که بتوان با یک تعریف قاطع بر پایه معیارهایی محدود تکلیف تمام موارد بینابینی را روشن کرد. اما هدف پل نرس در این کتاب نه تلاش برای پاسخ دادن به چیستی حیات، بلکه برشمردن پنج «ایده بزرگ» در زیست‌شناسی برای توضیح ساز و کار حیات است: سلول، ژن، تکامل از راه انتخاب طبیعی، حیات همچون شیمی، و حیات همچون اطلاعات. او نتیجه می‌گیرد که موجودات زنده ماشین‌های فیزیکی، شیمیایی، و اطلاعاتی با حدود مشخص هستند که تکامل می‌یابند. همچنین، بر اهمیت سلول تاکید می‌کند و آن را واحد بنیادی حیات و اتم زیست‌شناختی می‌نامد، جایی که شیمی به زیست‌شناسی تبدیل می‌شود و از رهگذر این تبدیل مهم‌ترین ویژگی موجودات زنده، یعنی رفتار هدفمند و مفهوم «خود» پدید می‌آید.

ویز نیش گاز (حشرات به چه درد می‌خورند)

  • 350,000 تومان

با «ویز، نیش، گاز» گام‌به‌گام با دنیای حشرات آشنا می‌شویم تا بفهمیم که چرا ما و سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بدون آنها بختی برای بقا نداریم. حشرات تقریبا نیمی از دنیای جانوران را تشکیل می‌دهند و همه‌جا حضور دارند؛ از اعماق غارها تا بلندی‌های هیمالیا، درون کامپیوترها، آب داغ، و حتی در سوراخ گوش و بینی جانوران بزرگ‌تر. خیلی‌ها گمان می‌کنند زندگی در نبود حشرات دلپذیرتر خواهد بود، اما درواقع بدون آنها زندگی ناممکن خواهد شد. حشراتند که گیاهان و جانوران مرده را به خاک تبدیل کرده و گل‌ها را گرده‌افشانی می‌کنند و بود و نبود بسیاری از محصولات کشاورزی به آنها وابسته است. زندگی، آن‌طور که می‌شناسیم، بدون حشرات چندان نخواهد پایید و این در حالی‌ست که سال‌های اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای دربارۀ کاهش چشمگیر شمار و تنوع حشرات منتشر شده است؛ روندی که برای ما و سیاره‌مان پیامدهایی جدی خواهد داشت.

چرا پیر می‌شویم

  • 270,000 تومان

دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانیم به‌قدری زنده بمانیم که نه‌تنها نوه‌هایمان که نبیره‌هایمان را هم ملاقات کنیم. این آینده‌ای است که دیوید سینکلر، استاد ژنتیک دانشکدۀ پزشکی هاروارد، برایمان ترسیم می‌کند. سینکلر در کتاب «چرا پیر می‌شویم» با نثری شیوا از رازی پرده برمی‌دارد که همه می‌خواهند آن را بدانند: چطور می‌توانیم عمری طولانی‌تر داشته باشیم و کندتر پیر شویم؟ سینکلر ما را متقاعد می‌کند که نه‌تنها داشتن عمری بیش از صد سال شدنی است بلکه روزی فرا خواهد رسید که این بازۀ عمری برای انسان واقعیتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. او در این کتاب به نحوی به تشریح جزئیات مولکولی پرداخته است که همه بتوانند برای داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر از آن بهره ببرند. کتاب «چرا پیر می‌شویم» برای هرکسی که علاقه‌مند به درک فرایند پیری، عمری طولانی‌تر و اجتناب از بیماری‌های مرتبط با پیری است، خواندنی است. اگر مایلید بدانید چطور می‌توان پیری را شکست داد، مطالعۀ این کتاب برای شما مفید خواهد بود.

علم سرنوشت (چرا آینده‌تان از آنچه فکر می‌کنید پیش‌بینی‌پذیرتر است)

  • 170,000 تومان

آیا ما گرفتار سرنوشتی هستیم که ساختار ژنتیکی به ارث رسیده‌ و اتصالات عصبی مغزمان برای ما تعیین می‌کنند؟ نقش تصمیم‌گیری و اراده آزاد ما در تعیین سرنوشتمان چقدر است؟ علم سرنوشت با رویکرد علوم اعصاب به بررسی ساختار اتصالات مغز و ژنتیک و نقش آن در انتخاب‌های ما می‌پردازد و در ادامه، راهکارهایی برای خروج از اسارت تحمیلی ساختار زیستی‌مان به ما می‌دهد. دکتر هانا کریچلو همکار علمی کالج مگدالن دانشگاه کمبریج است که برای پژوهش در رابطه با ارتباطات علمی، از سوی شورای علوم به عنوان یکی از صد دانشمند برتر بریتانیا معرفی شده است. نام او در فهرست «زنان الهام‌بخش و موفق علمی» دانشگاه کمبریج قرار دارد و به طور مرتب در رادیو و تلویزیون و جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کند و به بحث درباره مغز و بررسی آن می‌پردازد.

مغز شما بیش از آنچه فکرش را بکنید می‌داند (آخرین یافته‌ها از انعطاف‌پذیری عصبی)

  • 118,000 تومان

فرض کنید که در بدنتان به دام افتاده‌اید، به گونه‌ای که همه صداهای اطراف را می‌شنوید، ولی نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. یا تصور کنید که با دردی ماندگار یا اضطرابی همیشگی و غیرقابل تحمل زندگی می‌کنید. به این بیندیشید که فرزند شما دچار اوتیسم، یا بیش‌فعالی و نقص توجه است به نحوی که برای انجام ساده‌ترین کارها نمی‌تواند تمرکز کند. یا عزیزتان در چرخه اعتیاد گرفتار شده است. آیا در چنین شرایطی هنوز هم می‌توان برای بهبود عملکرد مغز راهی متصور بود؟ و یا اصلا در چنین شرایطی می‌توان سطح بالایی از رضایت زندگی را انتظار داشت؟ پرفسور نیلز بیربامور، استاد بنام دانشگاه توبیگن در آلمان، که در زمینه رابط مغز و رایانه شهرت جهانی دارد، در این کتاب به بررسی طیف وسیعی از بیماری‌های عصبی می‌پردازد، و بیان می‌کند مغز چگونه می‌تواند در شرایط بحرانی قابلیت شگرف انعطاف‌پذیری عصبی خود را به کار ببندد، و به خودش کمک کند تا بهبود یابد. بیربامور معتقد است، در شرایط مناسب اگر از مغز به درستی استفاده شود، مغز می‌تواند با تکیه بر ویژگی انعطاف‌پذیری خود، تقریبا با هر شرایطی تطبیق پیدا کند، و در نتیجه رضایتمندی را به ارمغان آورد. البته، بیش از اندازه هیجان‌زده نشوید، و فریب وعده‌های سودجویان صنعت درمان را نخورید، آنها با تفسیر مبالغه‌آمیز این یافته‌ها ادعا می‌کنند همه چیز درمان‌پذیر است و از رنج بیماران کاسبی می‌کنند. در نتیجه شما با خواندن این کتاب علاوه بر اینکه با دنیای شگفت‌انگیز مغز آشنا می‌شوید، با چالش‌های اخلاقی فراوانی روبه‌رو خواهید شد.

آیا ما برده ژن‌هایمان هستیم (نقدی بر جبرگرایی ژنتیکی)

  • 260,000 تومان

پرسش از ماهیت انسان و کیستی و چیستی او پرسشی به درازای تفکر بشری است و علیرغم پیشرفت‌های شگرف در همۀ حیطه‌های دانش بشر، پرسش‌های بنیادین، همچون طبیعت، تربیت و جبر و اختیار حل‌نشده و پاسخی شایسته و بایسته و مورد توافق دریافت نکرده‌اند و انسان همچنان موجودی ناشناخته باقی مانده است! هر بار که با گسترش دانش در حوزه‌ای، امیدها برای رسیدن به پاسخی قطعی افزایش یافته، با عمیق‌تر شدن دانش در همان حیطه، پرسش‌های قبلی در سطحی پیچیده‌تر مجدداً مطرح شده است. نمونه‌های اخیر این ادعا را می‌توان در پیشرفت‌های شگفت‌انگیز علوم اعصاب و ژنتیک، که موضوع کتاب «آیا ما بردۀ ژن‌هایمان هستیم؟» است، به‌خوبی مشاهده کرد. گویی آدمی، این موجود پرسش‌گر، در گردباد پرسش‌گری‌های مداوم و پیوستۀ خود هر بار از جایی که هست برگرفته و به سطحی بسیار بالاتر پرتاب می‌شود.

طول عمر (چرا پیر می‌شویم چگونه آن را به تاخیر بیندازیم)

  • 200,000 تومان

کتابی پیشرو، جالب، کاملاً علمی و قابل استفاده برای عموم. هنگامی که می‌شنویم علت مرگ عزیزان‌مان را «پیری» اعلام می‌کنند، هنگامی که با بالارفتن سن نگران می‌شویم؛ اگر پژوهشگری با تحقیقات‌ علمی و ایده‌ی دستکاری‌ استادانه در ژن‌ها و نیز ارائه‌ی رژیم‌های غذایی ویژه اعلام ‌کند که پیری «درمان‌پذیر» است و می‌توانیم با داشتن سنی بسیار بالاتر از روال کنونی، در عین حال تندرست هم باشیم، چه آینده نویدبخشی می‌تواند در انتظارمان باشد؟ در این کتاب مطالبی ارائه شده است که با پیاده‌‌‌سازی آن، انقلابی بس شگرف در تاریخ علم پزشکی و البته در زندگی بشر رخ خواهد داد. این کتاب که توسط یکی از پژوهشگران برجسته‌ی دانشگاه هاروارد، دکتر سینکلیر نوشته ‌شده، با بیانی مستدل و علمی و با بهره‌گیری از ساختار ژن‌های مخمّر و ژن‌های خود انسان و با بررسی برخی از جانوران و گیاهانی که عمری بسیار طولانی _ چند صد ساله _ دارند، معتقد است که سن انسان را می‌توان بسیار افزایش داد؛ و این‌که، پیری در واقع یک بیماری به ‌شمار می‌آید و بنابراین مثل سایر بیماری‌ها می‌توان آن را نیز درمان کرد. مؤلف این کتاب و همکارانش، 4 سال پس از تألیف کتاب، همچنان با جدیت به پژوهش در این زمینه مشغول هستند که تحقیقات آنها را می‌توان در صفحات اجتماعی مؤلف دنبال کرد. و سخن آخر، برای محدودیت عمر انسان، هیچ‌ قانون بیولوژیکی وجود ندارد!

اصول ژنتیک و دی ان ای (راهنمای اساسی برای فهم خصایص ارثی همانندسازی بیماری‌های ژنتیکی مشاوره ژنتیکی ژن‌درمانی ژنتیک سرطان و غذاهای فراریخته)

  • 140,000 تومان

به جهان پیچیده و شگفت‌آور ژنتیک خوش آمدید. ژنتیک بیشتر در مورد خصایص جسمانی و رمز دی.ان.ای است که طرح ساختمانی هر نوع موجود زنده را فراهم می‌آورد. ژنتیک رشته‌ای از دانش‌ورزی است که به بررسی انتقال خصایص از یک نسل به نسل دیگر می‌پردازد. به عبارت ساده، ژنتیک روی همه چیز موجود زنده زمین تاثیر می‌گذارد. ژن‌های یک موجود زنده قطعه‌ای از دی.ان.ای. (داوکسی ریبونوکلئیک اسید) است که واحدهای اساسی توارث هستند و شکل، رفتار و تولید مثل موجود زنده را کنترل می‌کنند. همه خصایص جسمانی هر موجود زنده از ژن‌های آن سرچشمه می‌گیرند: برگ‌های یک درخت، قد شما، رنگ موی گربه یا سگ شما. والدین، همه‌ی آنها و چیزهای بیشتری را از طریق ژن‌ها به زادگان خود منتقل می‌کنند. هر موجود زنده به دی.ان.ای وابسته است و همه‌ی موجودات زنده، ردیف دی.ان.ای را به اشتراک دارند. همه موجودات زنده از کوچک و بزرگ، به مفهوم بسیار واقعی، به نحوی با هم خویشاوند هستند.

روانشناسی تکاملی در 1 نگاه

  • 145,000 تومان

تئودوسیوس دوبژانسکی زیست‌شناس و نسل‌شناس بزرگ آمریکایی_ اوکراینی می‌گوید «تنها در پرتوی تکامل است که زیست‌شناسی معنا می‌یابد»؛ با مطالعۀ یافته‌های پژوهش‌های روانشناسی تکاملی این فکر به ذهن‌مان خطور می‌کند که شاید در مورد وجوه مهمی از دانش روانشناسی هم همین گزاره صادق باشد. مادامی‌که مفاهیم و پدیده‌های روان‌شناختی و رفتاری برجسته‌ای نظیر دل‌بستگی، عشق، میل انسان به هنرورزی یا آدمکشی از منظر تکاملی مورد بررسی قرار نگرفته بودند، درکی به‌غایت ناقص از آنها داشتیم؛ تکامل بود که توانست بر بسیاری از جنبه‌های رازآلود رفتار و ذهن آدمی، نوری بتاباند. کتابی که در دست دارید اثری نسبتاً موجز از حوزۀ در حال رشد روانشناسی تکاملی است؛ رویکردی جهت مطالعۀ ذهن و رفتار انسان که در نظریۀ تکاملی داروین ریشه دارد. به امید آنکه کتاب حاضر درآمدی باشد برای آشنایی بیشتر دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزۀ جذاب.

1  2  صفحه‌ی 1