هنريك ايبسن


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
مرغابی وحشی (نمایشنامه‌ای در 5 پرده)
  • 120,000 تومان
  • با تخفیف: 120,000 تومان
نمایش‌نامه‌های مدرن ایبسن 1 (پایه‌های جامعه عروسک‌خانه پرهیب‌ها دشمن مردم) نمایش‌نامه
کمدی عشق (نمایش‌نامه)
  • 35,000 تومان
  • با تخفیف: 35,000 تومان
بانوی دریایی (نمایش‌نامه‌ای در 5 پرده)
  • 110,000 تومان
  • با تخفیف: 110,000 تومان
رسمرسهلم (نمایش‌نامه)
  • 24,000 تومان
  • با تخفیف: 24,000 تومان
پرهیب‌ها (نمایش‌نامه‌ای در 3 پرده)
  • 22,000 تومان
  • با تخفیف: 22,000 تومان
پرگنت (نمایش‌نامه)
  • 124,000 تومان
  • با تخفیف: 124,000 تومان
عروسک‌خانه (نمایش‌نامه‌ای در 3 پرده) نمایش‌نامه
زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم (1 پی‌نوشت نمایشی در 3 پرده) نمایش‌نامه
پایه‌های جامعه (نمایش‌نامه‌ای در 4 پرده) نمایش‌نامه
هدا گابلر (نمایش‌نامه)
  • 235,000 تومان
  • با تخفیف: 235,000 تومان

مرغابی وحشی (نمایشنامه‌ای در 5 پرده)

  • 120,000 تومان

هنریک ایبسن، نمایشنامه‌نویس و سراینده نروژی، زاده سال 1828، از بزرگ‌ترین ستاره‌های سپهر هنر و اندیشه همه جهان و همه زمان‌هاست. او در «مرغابی وحشی»، پنجمین نمایشنامه مدرن خود، به جایگاه راستی و حقیقت و آرمان در زندگی می‌پردازد. آیا می‌توان زندگی تپنده و جویا و پویا و پیچیده و رنگارنگ را در چارچوب‌های آرمانی گنجاند یا آغوش به روی هر راستی و حقیقتی گشود؟ ایبسن که در «دشمن مردم» سنگ خود را به یاری دکتر ستکمان از زر و زور و ناراستی واکنده بود، اینک، پس از زیر و رو کردن همه‌چیز، برآن شده است که سنگ خود را از آرمان‌خواهی‌های پا در هوا هم واکند.

نمایش‌نامه‌های مدرن ایبسن 3 (استاد بنا سول‌نس ایلف کوچولو ین گابری‌یل برکمان زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم) نمایش‌نامه

  • 135,000 تومان

در چهار نمایش‌نامه این کتاب، ایبسن دیگر چندان کاری با جامعه و چند و چون کردوکار این غول ندارد. او اینک نگاه تیز و رخنه‌گر خود را به سازه‌ها یا یاخته‌های این پیکره، به تک‌آدم‌ها، می‌اندازد. اینجا چشم آدمی به روی گرفتار‌های درونی‌اش باز می‌شود و می‌بیند که از هزاران راه و به هزاران شیوه می‌توان زندگی خود و دیگران را تباه کرد و از این‌رو، پاس داشتن، ساختن و بالندن و شکوفاندن آن چه اندازه دشوار است. ایبسن‌شناس برجسته‌ای چون گئورگ براندس می‌گفت نمایش‌نامه‌های روز ایبسن را می‌توان دو دسته کرد: در سویی، شش نمایش‌نامه نخست از پایه‌های جامعه تا رسمرس هلم، و در سوی دیگر، شش نمایش‌نامه دیگر از بانوی دریایی تا زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم. او در سخنرانی‌ای درباره ایبسن در سال 1906 در نروژ گفت: «هنوز به یاد دارم وقتی ایبسن رسمرس هلم را نوشته بود و روزی به من گفت: "حالا دیگر نمی‌خواهم ستیزگرانه بنویسم." ... این شش نمایش‌نامه پایانی ستیزه‌جویانه نیستند، درام‌های خانوادگی و شخصیتی‌اند.» درون‌مایه نمایش‌نامه‌های این کتاب آشکارا نشان از آسمان ابرگرفته خزان درون ایبسن دارد.

نمایش‌نامه‌های مدرن ایبسن 1 (پایه‌های جامعه عروسک‌خانه پرهیب‌ها دشمن مردم) نمایش‌نامه

  • 170,000 تومان

چهار نمایش‌نامه این کتاب، از جنجالی‌ترین نمایش‌نامه‌های زمان خود بوده‌اند. هر کدام از آن‌ها گلوله آتش فروزانی بودند که به درون نهان‌خانه‌های جامعه پرتاب شدند و با روشنایی خیره‌کننده خود گوش تا گوش آن‌ها را در برابر دیدگان همگان آشکار ساختند و زخم‌های چندش‌انگیز پیکر جامعه را به نمایش گذاشتند. چیزهایی در هر جامعه‌ای و در سراپای جهان هست که همه می‌دانند هست و همه هم می‌خواهند فراموشش کنند. ایبسن در زمان نگارش این نمایش‌نامه‌ها هنوز نیرومند و پرشور و سیتزه‌جوست و از پرده‌دری و زورآزمایی‌های پس از آن بیمی ندارد. برخی از این نمایش‌نامه‌ها، همچنان به نمایش درمی‌آیند. شگفتی آنجاست که آن‌ها، هر چند یک تیر هم درشان شلیک نمی‌شود، با درون‌مایه خود دگرگونی‌های بزرگی هم در نروژ و هم در دیگر کشورهای جهان پیش می‌آورند.

کمدی عشق (نمایش‌نامه)

  • 35,000 تومان

عشق و دلدادگی و اخلاق اجتماعی که تحت تأثیر نیازهای مادی قرار گیرد یا تراژدی و غم­‌نامه می‌­آفریند.یا کمدی‌­های عریان‌­کنندۀ ضعف­‌های آدمی یا چنان این هر دو را به­‌هم می­‌آمیزد.که جایی برای اشک و لبخند باقی نخواهد ماند. هنریک ایبسن در نمایش‌­نامۀ «کمدی عشق» یا وسوسۀ عاشقی به این تضاد پرداخته است. در این اثر، ازوان هیلید شخصیتی هم­چون ژاندارک، عروس مقاومت و زیایی اساطیر نروژی،.هرچند عاشقِ بی­‌قرار فالكِ شاعر است، اما به زندگی با اشتی­فر، تاجرِ بری از شعر، گردن می‌­نهد. هشدار ایبسن در این کمدی به مدرنیزاسیونی اشاره دارد.که اغراق‌­گونه، اخلاق و اسطوره و فرهنگ را به عقب­‌نشینی و چشم­‌پوشی از هم‌­زیستی سالم وادار می­‌کند. ایبسن با نگارش این اثر، تبعیدی خودخواسته را می­‌آغازد. بحث این کمدی از محدوده­ جغرافیایی زادگاه ایبسن به گستره­ای جهانی انکشاف می­‌یابد.و این فرشیده بار دیگر زنگ خطری را به­‌صدا می­‌اندازد که برای فهم آن از پس سال‌­ها هم­چنان گوش شنوایی نیست.و جهان با سرمستی غریبی همراهِ نامه­‌های عاشقانه و زمزمه‌­های دلدادگی به­‌سوی تنهایی­‌های تاریک گام می­‌زند.

بانوی دریایی (نمایش‌نامه‌ای در 5 پرده)

  • 110,000 تومان

نمایش‌نامه «بانوی دریایی» در مونیخ نوشته و در 28 نوامبر 1888 در 10000 چاپ شد. پاره‌ای از اندیشه‌های آن آشکارا در زمان کار با پیرنگ‌های «رسمرسهلم» نمایش‌نامه پیشین ایبسن در درون او جوانه زده بود. بخشی از سخنان ربه‌کا در «رسمرسهلم» نشانگر چنین خویشاوندی‌ای میان او و ال‌لیدا در «بانوی دریایی» است. ربه‌کا وست جایی کنار دریای آزاد بالیده و شورمندی‌اش از خویشی با دریا سرچشمه می‌گیرد و از همین رو،اولریک برندل به او «پری دریایی من» می‌گوید. ایبسن در زمان نگارش «رسمرسهلم» نگاهش هرچه بیش‌تر از رسمر به ربه‌کا برگشت و در پایان کار، سخت درگیر پرسمان‌های روانشناسانه‌ای بود که موضوع اصلی «بانوی دریایی»، یا آن چنان که بیش‌تر می‌خواست آن را بنامد «پری دریایی» شد.

رسمرسهلم (نمایش‌نامه)

  • 24,000 تومان

نمایش‌نامه داستان 1 فروپاشی دوگانه است: کهنه با گناهان خود از میدان بیرون می‌رود. احساسی گناه اراده و توان آدمی را ناکار می‌کند و می‌تواند خود آن کسی را هم که دیگران را ویران می‌کند، ویران کند. ولی نو نیز اینجا رو به فروپاشی است. دستیابی به آماجی چون آزادی از بند گناه، شاید بیش از اندازه بلندپروازانه و ساده‌دلانه است. رسمرسهلم مالامال از گناه است و کاری که گناه با درون آدم‌ها می‌کند. نمایشی است درباره دست کم سه مرگ یا سه قتل.

پرهیب‌ها (نمایش‌نامه‌ای در 3 پرده)

  • 22,000 تومان

ایبسن در ۱۸ ژوئن ۱۸۸۱ به ناشرش هگل نوشت: «کاری که پیش‌تر درباره‌اش نوشتم، فعلا کنار گذاشته شده و یکی از نخستین روزهای این ماه به کار روی دستمایه‌ی نمایشنامه‌ای پرداختم که دیری اندیشه‌ام را گرفتار کرده و اینک چنان به من فشار می‌آورد که دیگر هیچ‌جور نمی‌توانستم پسش بزنم». نمایشنامه‌ای که او اندیشه‌اش را هیچ‌جور نمی‌توانست پس بزند، «پرهیب‌ها» بود که در سال ۱۸۸۱ به چاپ رسید و چهره‌ی اصلی آن، همچون نمایشنامه‌ی «عروسکخانه»، یک زن بود. نمایشنامه در مه و باران و تاریکی می‌گذشت و سرانجام با چشم‌گشایی سهمناک به خورشید پایان می‌یافت. ناخرسندی از ایبسن از دو سال پیش که او گذاشته بود یکی از نمایندگان زنان بالانشین شهری، شوهر و فرزندان خردسالش را رها کند تا پا به جهان بیرون گذارد و در پی خویش و خواسته‌های خویش برود، انباشته شده بود. چنین اشاره‌ی برآشوبنده‌ای به امکان شورش یک زن در جامعه‌ی مردسالار، به‌خودی‌خود برخورنده بود. اما از آن برخورنده‌تر این بود که ایبسن در «پرهیب‌ها» پیامد ماندن زن و سر خم کردن او در زیر بار وظیفه و ملاحظات فراوان اجتماعی و سوختن و ساختنش را نشان می‌داد. او این‌جا از اندرونی سخت پوشیده‌‌ی یک خانواده‌ی بالانشین پرده برمی‌گرفت و زندگی پنهان کنونی و پیشین آن را پیش چشم همگان می‌نهاد. چشم‌انداز تیره و آشفته بود: ولنگاری و پیمان‌شکنی یکی از بزرگان جامعه، بیماری ارثی و ناگفتنی، جنگ سخت قدرت میان زن و شوهر و پیروزی زن، خریدوفروش و سوداگری در بازار زناشویی، «همزیستی سپید» و تن دادن نماینده‌ی بزدل کلیسا به فشار آدمی قالتاق و نابه‌کار و...

پرگنت (نمایش‌نامه)

  • 124,000 تومان

پرگنت مهردوران سخت و نفس‌گیر زندگی هنرمند، یعنی آشوب‌های ذهنی در آستانه چهل‌سالگی ایبسن، را بر پیشانی دارد، دوره‌ای که در آن بیشتر اندیشمندان به راه‌های رفته و نرفته می‌نگرند، دو دل می‌شوند و، همانند پرگنت، به حراج و خانه‌تکانی فکری خود می اندیشند. حمله به ملی‌گرایی خودپرستانه و انزواطلبانه نروژی‌ها، آن هم در بافتی از آئین‌ها و افسانه‌های مردمی کشورش و بی‌شکیبی جوانی مانده در بند سنت‌های پوشالی دست به دست هم دادند تا ایبسن از افسانه پرکنت نمایش‌نامه‌ای بسازد و به هم‌وطنانش بفهماند ادبیات و شعر یعنی چه. او به بیورنسن یادآوری کرده بود که «(پرگنت) شعر (به معنای ادبیات مدرن) است؛ و اگر هم نباشد، چنین خواهد شد. مفهوم شعر و ادبیات در مملکت ما، نروژ، باید بر اساس این کتاب شکل بگیرد.»

عروسک‌خانه (نمایش‌نامه‌ای در 3 پرده) نمایش‌نامه

  • 23,000 تومان

در این نمایش‌نامه که ایبسن آن را در سال 1879 نوشته است ‹‹نورا›› زن جوان زنده‌دل و پر نشاطی است که برای نجات شوهر خود ‹‹هلمر›› از یک بیماری سخت و خطرناک، و تحصیل مخارج مداوای او، پنهانی از شوهر، امضای پدر خود را برای گرفتن وامی جعل می‌کند. اگر پدرش ناگهان نمرده بود مسلما حاجت او را بر می‌آورد و پول مورد نیاز او را به او تسلیم می‌کرد. ‹‹کروگستاد›› وام‌دهنده، کارمند بانکی است که مدیریت آن به عهده هلمر واگذار شده و هلمر با سابقه آشنایی به ذات خبیث کروگستاد در صدد اخراج او از بانک برآمده است. کروگستاد پس از اطلاع از این موضوع...

زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم (1 پی‌نوشت نمایشی در 3 پرده) نمایش‌نامه

  • 20,000 تومان

هنریک ایبسن، نمایش‌نامه‌نویس و سراینده نروژی، زاده سال 1828، از بزرگ‌ترین ستاره‌های سپهر هنر و اندیشه همه جهان و همه زمان‌هاست. استاد پیکرتراش روبک، در واپسین نمایش‌نامه ایبسن «زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم»، دست به چکش و تیشه برده و به کار و پیکار با سنگ سخت درآمده تا هنر و نمادی از زیبایی و پاکی بیافریند؛ اوی هنرمند با نگاه به پیکر برهنه زن فریبای پیش روی خویش، نه به او، که به زیبایی‌ای که می‌خواهد از دل سنگ بیرون کشد، اندیشیده؛ او سنگ را کوبیده و تراشیده و ساییده و سنگ هم، پنهان از نگاه گرفتار او، او را. سرانجام، هنر زاده شده و جهان را زیر پا نهاده و شکفته و بالیده؛ ولی هنرمند؟ آری، او دستش پر است، ولی دل و جانش تهی و تشنه برای هر آنچه دل و جان آدمی باید از آن پر و سیراب باشد. پیکرتراش، خسته و سرخورده از زمین و زمان، پس از سال‌ها دوری با همسرش به آب و خاک خود بازمی‌گردد و اینک، با بازی سر انگشت جادویی روزگار، با زنی روبه‌رو می‌شود که سرچشمه کامیابی هنری اوست. دیدار این دو اینک به «روز رستاخیز»، روز داوری، دگرگون می‌شود. ستیزی برپا می‌شود که بن‌مایه آن پیوند میان هنر و زندگی است.

پایه‌های جامعه (نمایش‌نامه‌ای در 4 پرده) نمایش‌نامه

  • 28,000 تومان

ایبسن در پایه‌های جامعه، نخستین نمایش‌نامه از نمایش‌نامه‌های مدرن خود یکی از بزرگان جامعه را به نمایش می‌کشد، از آنانی که سرمایه دارند: می‌توانند پا تا آن‌سوی مرزهای آب و خاک خود دراز کنند، بیاموزند و به زادگاه خود برگردند تا آن را به فروغ پول و دانش و توان و زبان و روی و بوی خود روشن کنند و یکی از «پایه‌های جامعه» یا به زبان دیگر، از کسانی شوند که اگر شانه از زیر بار جامعه کنار کشند، جامعه درمانده و زمین‌گیر می‌شود. ایبسن در این نمایش‌نامه سخنان بسیاری درباره بزرگان جامعه و پیچیدگی‌های درونی و روانی آن‌ها و نیز زمانه بزن و بروی سرمایه و ناهمسازی‌های درونی آن دارد.

هدا گابلر (نمایش‌نامه)

  • 235,000 تومان

هدا گابلر اثری است که در آن تاریخ یاد می‌گیرد به منتقدانش و نیز به خود بیندیشد، از نظر درونمایه، می‌توان این اثر را چکیده همه آثار رئالیستی پیشین ایبسن، از حیث جایگاه آثار رئالیستی او، ختم کلام و اتمام حجت با مخاطب و خودش، و از نظر سبک، اعلام کوچ به پیشگاه خورشید، «فرم/صورت»، نامید؛ قلمرویی که هیلده، سروش فرم/صورت‌آگاه در اثر بعدی، استاد سولنس معمار، از سولنس طلب می‌کند. درست؛ اما همه این نکات در بافت ”آشوب“ی مطرح می‌شود که ایبسن در اندیشه‌های فلسفی و اجتماعی متفکران معاصرش، آرنولد، کارلایل، نیچه، راسکین درباره تاریخ و فرهنگ به پا می‌کند.

1  2  صفحه‌ی 1