ميشل فوكو


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
کاربست لذات
  • 280,000 تومان
  • با تخفیف: 280,000 تومان
آیا قیام کردن بی‌فایده است گزیده‌ای از کوته‌نوشت‌ها درس‌گفتارها و گفتگوها
امنیت قلمرو جمعیت (درس‌گفتارهای کولژ دوفرانس 1978 1977)
الفاظ و اشیا (باستان‌شناسی علوم انسانی)
  • 87,000 تومان
  • با تخفیف: 87,000 تومان
نقد چیست و پرورش خود
  • 32,000 تومان
  • با تخفیف: 32,000 تومان
باید از جامعه دفاع کرد (درس‌گفتارهای کلژ دوفرانس 1975 تا 1976)
ملاحظاتی درباره مارکس
  • 32,000 تومان
  • با تخفیف: 32,000 تومان
خاستگاه هرمنوتیک خود (سخنرانی‌ها در کالج‌ دارتموت 1980)
بررسی 1 پرونده قتل
  • 55,000 تومان
  • با تخفیف: 55,000 تومان
اراده به دانستن
  • 96,000 تومان
  • با تخفیف: 96,000 تومان
تاریخ جنون
  • 138,000 تومان
  • با تخفیف: 138,000 تومان
این 1 چپق نیست
  • 45,000 تومان
  • با تخفیف: 45,000 تومان

کاربست لذات

  • 280,000 تومان

میشل فوکو پس از آنکه در کتاب «اراده به دانستن» شکل‌گیری مفهوم «سکچوالیته» را نزد جوامع غربی معاصر برمی‌رسد، در این جلد (کاربست لذات) به یونان باستان گذر می‌کند تا به پرسشی سهل ولی ممتنع پاسخ دهد: چرا رفتار جنسی، فعالیت‌ها و لذات در پیوند با آن، موضوع دغدغه اخلاقی هستند؟ چرا این اهتمام اخلاقی، دست کم در دوره‌ای مشخص و در جوامع معین، از دیگر موضوعات اخلاقی مهم‌تر می‌شود؟ فوکو با طراح این پرسش و بررسی آن در فرهنگ یونانی - رومی درمی‌یابد که مسئله‌سازی مذکور با مجموعه‌ای از کرد و کارها مرتبط است که می‌توان آن را «فنون زیستن» یا «تکنیک‌های خود» نامید. کاربست لذات دومین کتاب از مجموعه چهارجلدی تاریخ سکچوالیته است؛ اثری که بسیاری از مفاهیم و شرح و بسط‌های آن، در مطالعات جنسیت و پژوهش‌های مرتبط آن راهگشاست.

آیا قیام کردن بی‌فایده است گزیده‌ای از کوته‌نوشت‌ها درس‌گفتارها و گفتگوها

  • 96,000 تومان

«... اخلاقیات نظری من «پاداستراتژیک» است: احترام گذاشتن هنگامی که یک تکینگی قیام می‌کند و سازش‌ناپذیر بودن به مجرد آن که قدرت امر عام و جهان‌شمول را زیر پا می‌گذارد. انتخابی ساده اما کاری دشوار چون باید همواره اندکی در زیر تاریخ مترصد آن چیزی بود که تاریخ را بر هم می‌زند و آن را منقلب می‌کند، و باید اندکی در پس سیاست هشیار آن چیزی بود که باید سیاست را بی‌قید و شرط محدود کند. روی هم‌رفته کار من این است؛ من نه اولین نفرم نه یگانه کسی که چنین می‌کند. اما من این کار را برگزیده‌ام». آیا قیام کردن بی‌فایده است؟ از دو مجموعه تشکیل شده است. بخش نخست شامل کوته‌نوشت‌ها و گفتگوهایی است که مستقیما به انقلاب سال 1357 ایران مربوط‌اند و در همان بحبوحه انجام گرفته‌اند. بخش دوم شامل کوته‌نوشت (« در باب نوعی اخلاق ناخرسندی») و دو درس‌گفتار («روشن‌نگری چیست؟» و «انقلاب چیست؟») است که هر چند به مسئله انقلاب ایران نمی‌پردازند اما چندان هم بی‌ربط نیستند.

امنیت قلمرو جمعیت (درس‌گفتارهای کولژ دوفرانس 1978 1977)

  • 270,000 تومان

مهم‌ترین ابداع مفهومی فوکو، یعنی قدرت، یک ویژگی بارز و مهم دارد: قدرت فوکویی نه یک واحد مرکزیت‌مند بلکه قدرتی است منتشر و فراگیر. فوکو بیش از هر چیز تاکید می‌کرد که قدرت ارتباطی به تصاحب و حاکمیت ندارد، قدرت ملک یک حاکم در یک نقطه متعال بر فراز جامعه یا کثرت نیروها نیست، اما فیلسوفی مثل فوکو اگر بخواهد به پدیده‌ای همچون حکومت بیندیشد، حاصل چه خواهد بود؟

الفاظ و اشیا (باستان‌شناسی علوم انسانی)

  • 87,000 تومان

میشل فوکو در الفاظ و اشیا (1966)، با تحلیل باستان‌شناختی سه قلمرو دانش (زبان، علوم طبیعی و زیستی، اقتصاد) از عصر رنسانس تا دوران معاصر و با بررسی ارتباط کلی این سه قلمرو با فلسفه، نشان می‌دهد حرکت صورت‌های تفکر و شناخت در مغرب زمین نه حرکتی متداوم و پیش‌رونده، بلکه حرکتی گسسته بوده است. پژوهش او در مقطع تاریخی موضوع بررسی‌اش دو گسست اساسی را در تفکر غربی نشان می‌دهد: گسستی که با پایان دادن به عصر رنسانس (عصری که تفکر بر مبنای اصل شباهت سامان می‌یافت) تفکر غرب را به عصر کلاسیک می‌رساند (عصری که اصل نظم سامان‌دهنده تفکر بود)؛ و گسستی که معرف به انتها رسیدن عصر کلاسیک و ظهور دوره مدرن است (دوره‌ای که در آن موجودی به نام انسان پدید می‌آید و شناخت او ضرورت می‌یابد، موجود دوگانه غریبی که هم‌سوژه شناخت است هم ابژه آن). پژوهش معرفت‌شناختی فوکو در عین حال پژوهشی نقادانه است که در شرایط ممکن شدن دانش هر عصر و معیارهای مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن آن کندوکاو می‌کند. حرکت فوکو اما صرفا معطوف به گذشته نیست، بلکه نقطه شروع تحلیل او در واقع زمان حاضر و تشخیص گسستی آتی است که از پایان عصر انسان‌شناختی و مرگ قریب‌الوقوع انسان خبر می‌دهد.

نقد چیست و پرورش خود

  • 32,000 تومان

میشل فوکو در ۲۷ مه ۱۹۷۸در انجمن فرانسوی فلسفه سخنرانی می‌کند و در این سخنرانی برمبنای پاسخ کانت به پرسش «روشن‌نگری چیست؟» (۱۷۸۴) تعریفی از نقد ارائه می‌کند. فوکو نقد را رویکردی اخلاقی‌ـ‌سیاسی مبتنی‌بر «خواست این‌همه حکومت نشدن» تعریف می‌کند. همچنین ترجمه‌ای از سخنرانی فوکو تحت عنوان «پرورش خود» در کتاب پیش رو در دسترس است. فوکو این سخنرانی را در ۱۲ آوریل ۱۹۸۳ در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ایراد می‌کند و در این سخنرانی کارش را تا هستی‌شناسی تاریخی خویشتن‌مان تعریف می‌کند و رابطه‌ای برقرار می‌کند میان تأملاتش در مورد روشن‌نگری و تحلیل‌هایش در مورد یونان و روم باستان. فوکو طی همین اقامت در ایالات متحده در سه جلسه‌ پرسش‌وپاسخ شرکت می‌کند و در این جلسات به پرسش‌های حاضران در مورد صحبت‌هایش و نیز خط‌ سیر فلسفی‌اش پاسخ می‌دهد. گزارش این جلسات نیز در کتاب حاضر در دسترس است.

باید از جامعه دفاع کرد (درس‌گفتارهای کلژ دوفرانس 1975 تا 1976)

  • 44,000 تومان

با گفتمانی سر و کار داریم که ارزش‌های سنتی فهم‌پذیری را واژگون می‌کند: نوعی تبیین از پایین که چیزها را بر اساس ساده‌ترین، اولیه‌ترین و روشن‌ترین امور نمی‌نگرد، بلکه بر اساس آشفته‌ترین، تیره‌ترین، بی‌سامان‌ترین و مشوش‌ترین امور می‌نگرد. این گفتمان در هم‌ریختگی خشونت، خشم و خروش، نفرت، انتقام و بافت شرایط حداقلی‌ای را که شکست‌ها و پیروزی‌ها را می‌سازد، به عنوان قاعده‌ای تفسیری به کار می‌گیرد. خدای گنگ و رمز‌آلود نبرد، باید روزهای بلند نظم، کار و صلح را توضیح می‌دهد. خشم باید هارمونی را توضیح دهد. خاستگاه‌های تاریخ و حق در مجموعه‌ای از واقعیات حیوانی (نیروی جسمانی، زور، ویژگی‌های طبیعی) و مجموعه‌ای از اتفاقات (شکست‌ها، پیروزی‌ها، توفیق یا ناکامی توطئه‌ها، شورش‌ها یا ائتلاف‌ها) ریشه دارد. نوعی عقلانیت روبه‌رشد - عقلانیت محاسبات و استراتژی‌ها- ظهور خواهد کرد، اما تنها در راس این کلاف: و هرچه که بالاتر می‌رویم،این عقلانیت نیز بسط می‌یابد، شکننده‌تر و شکننده‌تر می‌شود، شریرانه‌تر و شریرانه‌تر می‌شود، و با اوهام، تخیلات و رموز بیش‌تر پیوند می‌خورد. این‌چنین، شاهد نقیض آن تحلیل‌هایی هستیم که سعی می‌کنند در زیر آشفتگی ظاهری یا سطحی، در زیر توحش مشهود بدن‌ها و احساس‌ها، عقلانیت بنیادینی را بیابند که هم دائمی و پایدار است و هم ذاتا با عدالت و خیر پیوند دارد.

ملاحظاتی درباره مارکس

  • 32,000 تومان

سیستم‌های انضباطی را گروهی از مردم بر گروهی دیگر اعمال می‌کنند. تفاوتی بین حاکم و حکومت‌شونده هست، و بر آن تأکید می‌کنم... چرا این سیستم‌ها در دوره‌ای معین، در فلان کشور، و در واکنش به نیاز‌هایی معین، پدید می‌آیند؟... همه‌ی مناسبات یک بار دیگر زیر سؤال می‌روند، و بدیهی است نخستین مردمانی که چنین نقشی ایفا می‌کنند، آن‌ها نیستند که مدیریت و حکومت می‌کنند، حتی اگر این مدیران و حکومت‌داران هم از فهم دشواری‌های موجود ناکام سربیرون نیاورند. به اعتقاد من، ما در آستانه‌ی یک بحران عظیم ارزش‌یابی مجدد و همه‌جانبه از معضل «حکومت» هستیم.

بررسی 1 پرونده قتل

  • 55,000 تومان

در حدود 160 سال پیش جوانی از روستای اونه در ایالات کالوادس مادر و خواهر و برادرش را به قتل می‌رساند. دستگاه قضایی فرانسه برای دستگیری و محاکمه و اجرای عدالت و مجازات متهم اقداماتی به عمل می‌آورد...

اراده به دانستن

  • 96,000 تومان

نباید سکسوالیته را داده‌ای طبیعی تصور کرد که قدرت، تلاش می‌کند آن را مطیع و سرکوب کند، یا حوزه‌ای مبهم که دانش تلاش می‌کند به تدرج آن را کشف کند. سکسوالیته نامی است که می‌توان به سامانه‌ای تاریخی داد، نه واقعیتی پنهان که تسخیر آن دشوار باشد، بلکه شبکه بزرگ سطحی که در آن برانگیختن بدن، تشدید لذت‌ها، تحریک به گفتمان، شکل‌گیری شناخت‌ها و تقویت کنترل‌ها و مقاومت‌ها به‌طور زنجیروار و مطابق با چند استرتژی دانش و قدرت به یکدیگر متصل می‌شوند.

تاریخ جنون

  • 138,000 تومان

این کتاب، کوتاه شده نسخه جامع تاریخ جنون است. نسخه حاضر، که مولف در سال 1964 برای انتشارات پلون تنظیم کرد، در عین حفظ ساختمان کلی کتاب عمدتا شامل بخش‌هایی از آن است که به جنبه‌های جامعه‌شناختی و تاریخی موضوع می‌پردازد.

این 1 چپق نیست

  • 45,000 تومان

یعنی چه که پای تصویر ساده‌ای از یک چپق، نقاش بنویسد:‹‹ این یک چپق نیست››؟ رنه مگریت، نقاش برجسته و نامی سوررئالیست با این کار نقطه آغازی فراهم کرد برای تحلیلی چندسونگر به وسیله میشل فوکو، فیلسوف و تاریخ‌شناس پرآوازه معاصر، که درباره قدرت و اقتدار و محرومیت و طرد، موشکافی‌ها و نکته‌یابی‌های دقیق دارد، و اینجا به کاوش در ابهام‌ها و چند معنایی‌ها و چند پهلویی‌های زبان، و نقد تصویری رنه مگریت از این‌ها، می‌پردازد. نوشته غنی و گیرای فوکو گذشته از روشنایی که بر آثار نقاشی پر نفوذ و مقبول می‌افکند، اندیشه خود فیلسوف ناسازه‌پرداز فرانسوی را نیز بهتر می‌شناساند.

1  صفحه‌ی 1