فردريك بيزر


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
پس از هگل (فلسفه آلمانی 1840 تا 1900)
  • 35,000 تومان
  • با تخفیف: 35,000 تومان
هگل
  • 95,000 تومان
  • با تخفیف: 95,000 تومان

پس از هگل (فلسفه آلمانی 1840 تا 1900)

  • 35,000 تومان

مورخان فلسفه آلمانی قرن نوزدهم عموما به نیمه نخست قرن پرداخته‌اند و مابقی قرن، یعنی پس از مرگ هگل را تا حد زیادی دوره زوال و رکود دانسته‌اند و وانهاده‌اند. اما به باور فردریک بیزر، استاد فلسفه دانشگاه سیراکیوز، نیمه دوم قرن نوزدهم یکی از انقلابی‌ترین دوره‌های فلسفه مدرن به شمار می‌رود. تمرکز اصلی بیزر در این تاریخ فلسفه بدیع و کم‌نظیر که فلسفه آلمانی را از سال 1840 تا 1900 در برمی‌گیرد نه اندیشمندان یا موضوعات بلکه پنج مناقشه اصلی این نیم‌قرن است: بحران هویت فلسفه، مناقشه ماده‌باوری، مناقشه «نخواهیم دانست» روش‌ها و محدودیت‌های تاریخ و مناقشه بدبینی. از میان متفکران درگیر در این مناقشات شوپنهاور و ویلهلم دیلتای نسبتا شناخته شده‌تر هستند، اما در این مناقشات به نام‌های ناآشنای بسیاری نیز برمی‌خوریم که علی‌رغم گمنامی‌شان تاثیری ژرف در فلسفه قرن نوزدهم و پس از آن گذاشته‌اند.

هگل

  • 95,000 تومان

هگل از جمله جامع‌ترین و شیواترین شرح‌هایی است که در باب اندیشه هگل به نگارش درآمده است.فردریک بیزر با نشاندن هگل بستر فرهنگی و تاریخی‌اش. و نیز با تبیین نسبت وی با اندیشه‌گرانی چون کانت، اسپینوزا، فیخته، یاکوبی، شلینگ، شلایرماخرا و ... ، وجوه گوناگون اندیشه او را بررسی می‌کند: ایدئالیسم مطلق. روح، دین، دیالکتیک، آزادی، دولت، فلسفه تاریخ، زیباشناسی و ... چرا هگل بخوانیم؟ بخشی از پاسخ این پرسش آن است که هگل عمیقا در زندگی و افکار ما تاثیرگذار است و نفوذ دارد، و این نفوذ و تاثیر به‌ قدری ژرف است که نام او در فرهنگ ما عمیقا ریشه دوانده و با آن در آمیخته است. اگر بر آنیم تا چگونگی فرهنگ خویش را درک کنیم و بشناسیم، باید خاستگاه‌ها و سرچشمه‌های آن را فهم کنیم. این نکته درخور توجه است که تمامی مکاتب فلسفی عمده در قرن بیستم اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و فلسفه تحلیلی در واقع از دل واکنش علیه هگل و فلسفه او سر برون آورده و قد علم کرده‌اند. مفاهیم، احتجاج‌ها و مسائلی که مکاتب فلسفی مزبور با آنها دست به گریبانند تا ابد برای ما بیگانه و اسرارآمیز باقی خواهند ماند مگر این که سرچشمه آنها و آماج واکنش‌ها و حملات‌شان بر ما معلوم شود. پس عجالتا در این‌جا یک دلیل مقنع برای خواندن هگل در دست داریم، و آن فهم ریشه‌ها و سرچشمه‌های فرهنگ خودمان است.

صفحه‌ی 1