مسعود حسيني


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
نقد عقل عملی
  • 160,000 تومان
  • با تخفیف: 160,000 تومان
جایگاه زیبایی در عالم هنر (وعده شادکامی و بس)
  • 55,000 تومان
  • با تخفیف: 55,000 تومان
نامه‌هایی در تربیت زیبایی‌شناختی انسان
  • 97,000 تومان
  • با تخفیف: 97,000 تومان
در باب تاریخ فلسفه جدید (درس گفتارهای مونیخ)
  • 28,500 تومان
  • با تخفیف: 28,500 تومان
هگل
  • 95,000 تومان
  • با تخفیف: 95,000 تومان

نقد عقل عملی

  • 160,000 تومان

از غرایب تاریخِ فلسفه است که یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نظریه‌های اخلاق ــ یعنی نظریه‌ی اخلاق کانت در قالبِ کتابی واحد در دسترس نیست. از میان سه اثر اصلی کانت در اخلاق، بنیانگذاری برای مابعدالطبیعه‌ی اخلاق، نقد عقل عملی و مابعدالطبیعه‌ی اخلاق، اولین آن‌ها در کانون علاقه‌ی فلسفی بوده و هست. حتی امروزه نیز هنوز از نظرِ بسیاری کسان لُب اخلاق کانتی در تلقی او از اراده‌ی خیر و در آموزه‌ی اَمر بی‌قیدوشرط خلاصه می‌شود. اما با مطالعه‌ی نقد دوم آشکار می‌شود که چنین چیزی عین تقلیل فلسفه‌ی اخلاق کانت است. گستره‌ی موضوعی نقد دوم به واقع فوق‌العاده است. کانت پیش‌تر سه پرسش طرح کرده بود: «چه می‌توانم بدانم؟ چه می‌بایست بکنم؟ به چه می‌توانم امید ببندم؟». در نقد عقل عملی، اولا، نتایجِ نقد نخست تأیید می‌شود؛ ثانیا، آموزه‌ی امر بی‌قیدوشرط از طریق امر واقعِ عقل محض توضیح داده می‌شود و این امید که کوشش فضیلتمندانه چه‌بسا بیهوده نباشد در پرتو آموزه‌ی خیر اعلی موجه می‌گردد. ثالثا، کانت با سه اصل موضوعه‌ی آزادی، نامیرایی و خدا ــ به جای پاسخ دادن به این پرسش که به چه می‌توانم امید ببندم ــ به این پرسش پاسخ می‌دهد که من به‌مثابه‌ی سوژه‌ای اخلاقی باید به چه چیزی معتقد باشم تا قانون اخلاق موهوم نباشد. بنابراین، در نظر کانت معنای تکلیف‌گرایانه‌ی اخلاق در تکلیف‌های ما در قبالِ کنش خلاصه نمی‌شود؛ از نظر او، ما در مقامِ سوژه‌هایی اخلاقی باید به وجود خدا و نامیرایی نفس معتقد باشیم. این اعتقاد از منظرِ عملی گریزناپذیر است.

جایگاه زیبایی در عالم هنر (وعده شادکامی و بس)

  • 55,000 تومان

آن‌چه جرقه و شعله میلم را برمی‌افروزد چیزی بجز خود زیبایی نیست- نه زیبایی باطنی و نه زیبایی ظاهری؛ شاید حتی یک جفت چشم، یک چهره، یا یک بدن هم نه؛ به عکس، یک نیم‌نگاه، یک نظر، یا یک حالت، ویژگی‌هایی که هم جسمانی‌اند و هم روحانی. آن‌ها را ابیات جداگانه‌ای از شعری منظوم، قطعاتی از اثری بزرگ تلقی کنید که بسی وعده می‌دهند ولی زیاده سخن نمی‌گویند و گاهی بی‌رحمانه فریبنده‌اند.

نامه‌هایی در تربیت زیبایی‌شناختی انسان

  • 97,000 تومان

انسانِ مدرن از نظرِ شیلر دستخوش دوپارگی و بیگانگی‌ با خویش است، چیزی که در فعالیت‌های متضادِ «حس» و «عقل» متجلی می‌شود، در تضادِ دولتِ اضطرار و دولتِ عقلانی‌ـ‌اخلاقی، ضرورت و آزادی، قانونِ طبیعت و قانونِ اخلاق، رانه مادی و رانه صورت، و جز این‌ها. شیلر، در کوشش برای رفعِ این تضادها، بر سیاست و «دولتِ عقلانی» تأکید می‌ورزد و «تربیتِ» موردِ نظر در نامه‌ها نیز تربیتِ انسان است برای پشتِ سر نهادنِ «دولتِ اضطرار» و تأسیسِ دولتِ عقلانی. بنابراین، مسئله‌ی اصليِ نامه‌ها را مسئله‌ای سیاسی تشکیل می‌دهد، که به تعبیرِ شیلر عبارت است از «برساختنِ آزاديِ سیاسيِ حقیقی». با وجودِ این، شیلر راهِ حلِ این مسئلۀ سیاسی را نه در خودِ سیاست بلکه در«زیبایی‌شناسی» جست‌و‌جو می‌کند. از نظرِ شیلر، زیبایی‌شناسی وسیله‌ای است که می‌تواند همۀ آن دوپارگی‌ها، تضادها و بیگانگی‌ها را از میان بردارد و انسان را با خویش، با دیگران و با طبیعت در هماهنگيِ کامل قرار دهد.

در باب تاریخ فلسفه جدید (درس گفتارهای مونیخ)

  • 28,500 تومان

نمی‌توان انکار کرد که هگل به سرشت صرفا منطقی‌ فلسفه‌ای که تصمیم گرفته بود روی آن کار کند و وعده داده بود آن را به هیأت کامل‌اش برساند به خوبی‌ پی برده بود. اگر او این (رویه) را رها نکرده بود و اگر این اندیشه را با چشم پوشی موکد، با چشم پوشی قاطع از هر چیز ثبوتی عملی‌ کرده بود، آن‌گاه او گذار قاطع به فلسفه ثبوتی را رقم زده بود، زیرا امر منفی‌، یعنی قطب منفی‌، هیچ کجا ممکن نیست در ناب بودن‌اش حاضر باشد ولی‌ بی‌ درنگ قطب ثبوتی را اقتضا نکند. اما آن باز پس نشستن در اندیشه صرف، در مفهوم ناب، چنان‌که بی‌درنگ در نخستین صفحات منطق هگل می‌توان تصریح شده‌اش یافت، با این ادعا گره خورد بود که مفهوم گویی همه چیز است و هیچ چیز را بیرون از خویش بر جای نمی‌گذارد. از متن کتاب

هگل

  • 95,000 تومان

هگل از جمله جامع‌ترین و شیواترین شرح‌هایی است که در باب اندیشه هگل به نگارش درآمده است.فردریک بیزر با نشاندن هگل بستر فرهنگی و تاریخی‌اش. و نیز با تبیین نسبت وی با اندیشه‌گرانی چون کانت، اسپینوزا، فیخته، یاکوبی، شلینگ، شلایرماخرا و ... ، وجوه گوناگون اندیشه او را بررسی می‌کند: ایدئالیسم مطلق. روح، دین، دیالکتیک، آزادی، دولت، فلسفه تاریخ، زیباشناسی و ... چرا هگل بخوانیم؟ بخشی از پاسخ این پرسش آن است که هگل عمیقا در زندگی و افکار ما تاثیرگذار است و نفوذ دارد، و این نفوذ و تاثیر به‌ قدری ژرف است که نام او در فرهنگ ما عمیقا ریشه دوانده و با آن در آمیخته است. اگر بر آنیم تا چگونگی فرهنگ خویش را درک کنیم و بشناسیم، باید خاستگاه‌ها و سرچشمه‌های آن را فهم کنیم. این نکته درخور توجه است که تمامی مکاتب فلسفی عمده در قرن بیستم اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و فلسفه تحلیلی در واقع از دل واکنش علیه هگل و فلسفه او سر برون آورده و قد علم کرده‌اند. مفاهیم، احتجاج‌ها و مسائلی که مکاتب فلسفی مزبور با آنها دست به گریبانند تا ابد برای ما بیگانه و اسرارآمیز باقی خواهند ماند مگر این که سرچشمه آنها و آماج واکنش‌ها و حملات‌شان بر ما معلوم شود. پس عجالتا در این‌جا یک دلیل مقنع برای خواندن هگل در دست داریم، و آن فهم ریشه‌ها و سرچشمه‌های فرهنگ خودمان است.

صفحه‌ی 1