محمد ارژنگ


فروشگاه ‌جیحون | مترجم | محمد ارژنگ

محمد ارژنگ، متولد 14 اسفند 1350 در مشهد است. او در سال 1376 مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی کارگردانی از دانشگاه صدا و سیما دریافت کرد. ترجمه‌ی کتاب را از سال 1376 با کتاب «زندگی دوگانه‌ی ورونیک» آغاز کرد و نخستین کتاب تألیفی‌اش در سال 1399 به چاپ رسید. با آن‌که در حوزه‌های دیگر سینما فعالیت داشته اما عمده‌ی آثارش در زمینه‌ی ترجمه کتاب‌های سینمایی است. از کتاب‌هایش می‌توان به ترجمه‌ی کتاب‌های «دکوپاژهای مرجع»، «چیدن‌نما»، «درس‌هایی که از هفت سامورایی آموختم»، «بین دو صحنه»، «کارگردانی به سبک اسپیلبرگ»، «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» و «داستان‌گویی سینمایی» اشاره کرد. از میان آثارش، او به «ده درس کارگردانی از پدرخوانده» و «دکوپاژهای مرجع» بیش‌تر علاقه دارد چرا که اولی، نخستین کتاب تألیفی اوست و دومی به اعتقادش در نوع خودش تازه بوده و با استقبال خوبی مواجه شده است. او می‌گوید: «اگر کتاب نبود نمی‌دانم به ذوق چه چیز دیگری می‌شد از زندگی لذت برد؟» محمد ارژنگ در مؤسسه‌های آموزشی‌ای چون هلیا فیلم، باشگاه فیلم‌سازان جوان و هنرستان صدا و سیما مدرس بوده و کارگاه‌هایی در انجمن سینمای جوانان شهرکرد، یزد و مشهد برگزار کرده است. کتاب‌هایی را که می‌توان به پیشنهاد او مطالعه کرد عبارتند از: «روان‌درمانی اگزیستانسیال»، «هزار و یک شب»، «خاطرات حاج سیاح»، «بین دو صحنه» و «تئوری‌های اساسی فیلم».


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
بین 2 صحنه
  • 59,500 تومان
  • با تخفیف: 59,500 تومان
کارگردانی به سبک اسکورسیزی
  • 99,500 تومان
  • با تخفیف: 99,500 تومان
چیدن نما
  • 59,500 تومان
  • با تخفیف: 59,500 تومان
دکوپاژهای مرجع 3
  • 285,000 تومان
  • با تخفیف: 285,000 تومان
کارگردانی به سبک اسپیلبرگ
  • 29,500 تومان
  • با تخفیف: 29,500 تومان
دکوپاژهای مرجع
  • 257,500 تومان
  • با تخفیف: 257,500 تومان

بین 2 صحنه

  • 59,500 تومان

در هر صحنه از یک فیلم چه اتفاقی باید بیفتد تا آن را جذاب کند؟ کتاب‌های زیادیی را (از فیلم‌نامه‌نویسی گرفته تا کارگردانی) می‌توان یافت که پاسخ این پرسش را در خود دارند. اما در «بین دو صحنه» چه روی می‌دهد که توجه نویسنده، کارگردان و تدوینگر باید به آن باشد تا قدرت داستانگویی یک فیلم را تقویت کند؟ برای این پرسش اما هیچ پاسخی نیست! جفری مایکل بیز، در این کتاب تلاش دارد پاسخ این پرسش را شرح دهد و به ما نشان دهد گاه آن چه بین دو صحنه یک فیلم روی می‌دهد، بسیار مهم‌تر از چیزی است که در خود صحنه‌ها جریان دارد. او برای نخستین بار و نه در قالبی صرفا نظری بلکه به شکلی ملموس و کاربردی، این موضوع را می‌کاود و در یک فصل نیز یک نمونه سینمایی از انتقالات بین صحنه‌ها را (از فیلم گلادیاتور) بررسی می‌کند. کاری که بیز می‌کند، معطوف کردن توجه ما به فضای خالی بین صحنه‌هاست، شبیه همان توصیه‌ای که به نویسندگان می‌شود تا فضاهای سفید بین دو خط متون‌شان را از یاد نبرند.

کارگردانی به سبک اسکورسیزی

  • 99,500 تومان

مارتین اسکورسیزی یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌سازان تاریخ سینماست. فیلم‌های او دامنه متنوعی دارند: از مداقه در شخصیت‌های شکننده و ظریف تا آثار حماسه‌گون و خشن،‌ مملو از خلاف‌کارانی بی‌رحم که نهایت شخصیت خود را نشان می‌دهند. با یادگیری تهمیداتی که اسکورسیزی به کار می‌گیرد و این که چگونه از فضا و قاب‌بندی به همراه توانایی کارگردانی‌اش استفاده می‌کند، می‌توانید فیلم‌هایتان را لبالب از هیجان، غافلگیری و احساسات کنید. این کتاب با بررسی صحنه به صحنه برخی از آثار برگزیده اسکورسیزی، به شکلی واضح و کاربردی، تمهیدات این کارگردان را در فیلم‌هایش تحلیل کرده است و با تفکیک عناصر هر یک از این تمهیدات،‌ به خواننده نشان داده اسکورسیزی چطور از جزئیات برای رسیدن به مقصود مورد نظرش سود جسته است. بزرگ‌ترین ویژگی این کتاب در این است که پس از مطالعه‌اش این امکان را به خواننده / فیلم‌ساز می‌دهد تا این تمهیدات را بنا به سلیقه و نیاز خود در کارهایش به کار برد.

چیدن نما

  • 59,500 تومان

کتاب‌های تخصصی مخاطبان خاص خود را دارند و از این رو نمی‌توان خواندن آن‌ها را به همگان توصیه کرد. "چیدن نما" نوشته جرمی وینیرد با ترجمه محمد ارژنگ یکی از این کتاب‌های تخصصی است که خواندن آن به همه علاقه‌مندان سینما و فیلمسازی پیشنهاد می‌شود. وینیرد معتقد است فیلمسازی چیزی فراتر از یک مهارت فنی به حساب می‌آید و دانش فنی به تنهایی نمی‌تواند تضمین کند که شما فیلمساز بزرگی شوید، اما می‌تواند به شما کمک کند تا با زبان سینما فصیح‌تر صحبت کنید. این کتاب با آوردن نمونه‌هایی از 300 فیلم ‌شناخته‌شده، امکان فوق‌العاده‌ای را برایتان فراهم می‌کند که سینما را هرچه بیشتر بشناسید و بدانید ارتباط برقرار کردن با بازیگران و عوامل، رهبری کردن و پی‌گیری نگرش مورد نظرتان چگونه صورت می‌گیرد. این کتاب را می‌شود یک جور آچارفرانسه برای فیلمسازان دانست از این جهت که بیش از 150 نمونه مثالی درباره دوربین‌گذاری، زوایا و حرکات آن آورده شده که هر فیلمسازی لازم است آن‌ها را بداند. از این منظر که به کمک آن‌ها بتوانند ایده‌های ذهنی‌شان را به چشم ببینند و بررسی کنند که آیا آن ایده‌ها برای فیلمشان مفید هستند و در صورت مفید بودن، چگونه باید از آن‌ها استفاده کنند. جرمی وینیرد از کارگردانان موفق سینمای آمریکا محسوب می‌شود که علاوه بر فعالیت در عرصه فیلمسازی، به صورت حرفه‌ای کار نویسندگی را نیز دنبال می‌کند.

دکوپاژهای مرجع 3

  • 285,000 تومان

کتاب "دکوپاژهای مرجع 3" آخرین کتاب از مجموعه سه جلدی دکوپاژ مرجع، نوشته کریستوفر کنورتی است که محمد ارژنگ آن را به فارسی ترجمه کرده است. تاکنون کتاب‌های محدودی در زمینه تخصصی سینما به فارسی ترجمه شده است و دکوپاژهای مرجع یکی از کتاب‌های معتبر در این حوزه است که جلد سوم آن به تازگی روانه بازار کتاب شده است. "دکوپاژهای مرجع" نوشته کریستوفر کنورتی نویسنده و کارگردان موفق سینما است که پس از فعالیت‌های حرفه‌ای خود در سینما، اکنون تمرکز خود را بر روی نگارش کتاب‌های سینمایی گذاشته است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به: "کارگردانی به سبک اسپیلبرگ"، "کارگردانی به سبک تارانتینو" و "کارگردانی به سبک اسکورسیزی" اشاره کرد که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند. شباهت این کتاب با دو جلد پیشین خود را می‌توان در نحوه ارائه مطلب دانست که در کنار تصاویر فیلم‌ها توضیحاتی را ارائه می‌دهد. اما مطالب ارائه شده راه‌حل‌های اجرایی صرف نیستند و در جلد سوم کتاب او یک گام فراتر رفته و به مفاهیمی پرداخته که کارگردان می‌تواند برای کمک به داستان‌گویی فیلمش به کار ببرد. این کتاب را نیز می‌توان به فیلمسازان به ویژه آن‌هایی که دغدغه‌ی مولف بودن را در کارگردانی فیلم‌هایشان دارند، پیشنهاد کرد. این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه داستان تعریف کنید و از آن مهم‌تر اینکه چگونه این داستان را خلاقانه و موثر بگویید. جلد سوم کتاب دکوپاژهای مرجع را می‌توان گامی جلوتر از دو جلد پیشین دانست.

کارگردانی به سبک اسپیلبرگ

  • 29,500 تومان


استیون اسپیلبرگ یکی از مطرح‌ترین و بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان است که آثاری از جمله "آرواره‌ها"، "ای‌تی"، "فهرست شیندلر" و "نجات سرباز رایان" را در کارنامه خود دارد. او یکی از موفق‌ترین کارگردانان سینما در زمینه تجاری محسوب می‌شود و فیلم‌هایش در دوره‌های مختلف پرفروش‌ترین فیلم زمان خود بوده‌اند. کتاب "کارگردانی به سبک اسپیلبرگ" یکی از معدود کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌ کارگردانی سینما است که از سوی نشر چتر روانه بازار شده است. کریستوفر کنورتی، نویسنده این کتاب، کارگردان، تهیه‌کننده و از نویسندگان مطرح در حوزه سینما است. "کارگردانی به سبک اسپیلبرگ" اولین کتاب از سری کتاب‌های کارگردانی به سبک کارگردانان مطرح است که به بررسی تکنیک‌ها و شیوه کارگردانی اسپیلبرگ می‌پردازد. کنورتی در این کتاب ده فیلم اسپیلبرگ را در ده فصل بررسی می‌کند و با تصاویری از فیلم‌ها تلاش می‌کند تا به ریزه‌کاری‌های به کار رفته در فیلم‌ها اشاره کند. محمد ارژنگ این کتاب را به فارسی ترجمه کرده است. مخاطبان اصلی این کتاب را می‌توان علاقه‌مندان اسپیلبرگ و همچنین کارگردانان جوان در نظر گرفت، زیرا تلاش شده تا نشان داده شود می‌توان سبک شخصی خود را به وجود آورد و هر بار فیلم‌هایی بهتر از پیش ساخت. همچنین مطالعه این کتاب به کارگردانان جوان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند و بینشی نو برای فیلمسازی به دست آورند.

دکوپاژهای مرجع

  • 257,500 تومان

یک صحنه تعقیب و گریز را چگونه باید گرفت؟ یک سکانس دیالوگ‌دار را چطور؟ برای فیلم‌برداری از یک درگیری چه دکوپاژی کاربردی‌تر؟ این‌ها نمونه سوالاتی‌ست که کتاب دکوپاژهای مرجع در پی پاسخ گفتن به آن است. نویسنده کتاب با آوردن مثال‌هایی و اشاره به ویژگی‌های هر کدام توانسته روش‌های خلاقانه و دقیقی را برای کارگردانان عرضه کند و با پرهیز از پرداختن به مباحث تئوری سعی کرده کتاب را آن چنان کاربردی بنویسد که هر کارگردانی لازم بداند آن را هر روز با خود سر صحنه ببرد.

صفحه‌ی 1