نشر كرگدن


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
پاسخ‌ها را باد می‌برد (گفتارهایی درباره مبانی نظری فلسفه با کودکان)
نوجوانی نگاهی نو (جستارهایی در باب نوجوانی)
  • 110,000 تومان
  • با تخفیف: 110,000 تومان
روان‌کاوی به روایت مدرسه دوباتن
  • 170,000 تومان
  • با تخفیف: 170,000 تومان
مسائل اصلی در فلسفه
  • 550,000 تومان
  • با تخفیف: 550,000 تومان
دنیای سارا (راهنمای آموزگاران و والدین)
  • 90,000 تومان
  • با تخفیف: 90,000 تومان
دنیای سارا (تفکر نقادانه برای کودکان)
  • 100,000 تومان
  • با تخفیف: 100,000 تومان
آیا علم و دین سازگارند (مناظره پلنتینگا و دنت)
  • 85,000 تومان
  • با تخفیف: 85,000 تومان
روانشناسی اخلاقی خشم
  • 210,000 تومان
  • با تخفیف: 210,000 تومان
ما چگونه ما نشدیم (نقد و بررسی فرضیه افول علم در ایران)
میراث باد (نمایشنامه)
  • 85,000 تومان
  • با تخفیف: 85,000 تومان
زبان و تکامل مغز
  • 80,000 تومان
  • با تخفیف: 80,000 تومان
کشف هری استاتلمایر (کتاب راهنما)
  • 430,000 تومان
  • با تخفیف: 430,000 تومان

پاسخ‌ها را باد می‌برد (گفتارهایی درباره مبانی نظری فلسفه با کودکان)

  • 270,000 تومان

پس از گذشت حدود پنجاه سال از تولد برنامه «فلسفه برای کودکان» (فبک)، مجموعه نقدها به این برنامه آنقدر فزونی و قوت یافته که به شکل‌گیری رویکردی متفاوت با عنوان «فلسفه با کودکان» (فباک) انجامیده است. پس از بحث‌ها و نقدهای کارین موریس و سپس جوئنا هینز به فبک، آثار متفکرانی دیگر ازجمله نانسی فانسیلیخم، والتر کوهان و گرت بییستا موجب باروری و هویت یافتن هرچه بیشتر فباک شده است. مجموعه حاضر با هدف آشنا ساختن پژوهشگران، دانشجویان، استادان و تسهیلگران فلسفه‌آموزی کودکان با رویکرد فباک فراهم آمده است. این مجموعه را می‌توان نوعی حلقه کندوکاو فلسفی دانست که در آن متفکران یادشده به گفت‌وگو درباره معنای فلسفه، مفهوم کودکی، ادبیات کودک و شیوه‌های رهانیدن فبک از دیدگاه ابزارگرایانه مسلط بر آن می‌پردازند. ورود نظرپردازان و عمل‌پردازان فلسفه‌آموزی کودکان در ایران به چنین گفت‌وگویی می‌تواند گشاینده افق‌هایی تازه و امکان‌هایی نو در قلمرو مورد بحث باشد.

نوجوانی نگاهی نو (جستارهایی در باب نوجوانی)

  • 110,000 تومان

نوجوانی در بسیاری از فرهنگ‌ها مفهومی متأخر و جدید است. در هر کجا که کودک پس از بلوغ در معرض پذیرش نقش‌های اجتماعی قرار گیرد و یک شبه تبدیل به بزرگسالی شود که انتظارات فراوانی از او می‌رود، وقفه‌ای به نام «نوجوانی» میان کودکی و بزرگسالی تعریف نشده است. اما یافته‌های عصب‌شناسان از نقش تعیین‌کنندۀ نوجوانی در روند تکامل مغز حکایت دارند. پدیدۀ نوظهور «نوجوانی کش‌آمده» نیز باعث شده است امروزه نوجوانی بازه‌ای حدود 10 تا 23سالگی را شامل شود و در کانون توجه بسیاری از محققان قرار گیرد. در تقابل با رویکردهایی که نوجوانی را دورۀ بحران یا گذار می‌پندارند، و در این نکته مشترک‌اند که باید هرچه سریع‌تر و با کمترین آسیب از این دوره گذر کرد، رویکردهای دیگری هم هستند که با اعتماد به انسان و مراحل رشد او، نوجوانی را «سن فرصت‌ها» قلمداد می‌کنند و بر ظرفیت‌های منحصربه‌فردی تأکید دارند که اوج شکوفایی‌شان در سال‌های نوجوانی است. کتاب ادواری «نوجهان» دفتر نخست خود را به جستارهای بیش از ده کارشناس از حوزه‌های مختلف اختصاص داده است تا نگاه آنان را به پدیدۀ چندوجهی و پیچیدۀ نوجوانی منعکس کند.

روان‌کاوی به روایت مدرسه دوباتن

  • 170,000 تومان

تقریبا همه ما، از وقتی که به یاد می‌آوریم، با پرسش‌هایی دربارۀ خودمان روبه‌رو بوده‌ایم: چرا این احساس را دارم؟ چرا آن کار را کردم؟ چرا آن چیز را می‌خواهم؟ چرا آن فرد را دوست دارم؟ در تلاش برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها، اغلب به این نتیجه می‌رسیم که چیزهایی دور از دسترس، گنگ یا معماگون دربارۀ ما وجود دارند و تنها با فهمیدن آنها است که می‌توانیم راهی برای پاسخ دادن به این سؤالات پیدا کنیم. روان‌کاوی یکی از قلمروهایی است که در دوران جدید، نوید پاسخ دادن به بعضی از این پرسش‌ها، یا لااقل افکندن نوری بر آنها، را به ما می‌دهد. روان‌کاوی دانشِ سخن گفتن از همان امور گنگ و معماگون است. این دانش از رفتار و گفتار آشکار و تجربه خودآگاهی فراتر می‌رود و با کنکاش در ناخودآگاه می‌کوشد جهان تجربه‌های ما انسان‌ها را قابل‌فهم‌تر کند و امکان‌هایی برای تغییر پیش رویمان قرار دهد. در کتابی که پیش رو دارید، تمرکز بیش از هر چیز بر روان‌کاوی به‌مثابه شیوه‌ای برای درمان است و به ‌تناسب، صحبت از نظریه ذهن روان‌کاوانه هم به میان می‌آید. در پرداختن به این دو حوزه نیز، کتاب بیش از هر چیز، نگاهی کاربردی دارد و در پی آن است که ابزارهایی برای شناخت و عمل در اختیار مخاطبانش قرار دهد.

مسائل اصلی در فلسفه

  • 550,000 تومان

«مسائل اصلی فلسفه» درآمدی حقیقتاً عالی است بر فلسفه که در قالب جذاب درس‌گفتار همراه با کادرهایی شامل خواندنی‌های بیشتر، پرسش‌های پایان هر فصل و فهرستی از مسائل برای بیشتر اندیشیدن نوشته شده است. نویسنده کتاب، الیوت سوبر، فیلسوفی حرفه‌ای و نام‌آشنا است که تحقیقاتش در فلسفه علم و فلسفه زیست‌شناسی شهرت جهانی دارد. کتاب به دانشجویان و خوانندگان علاقه‌مند نشان می‌دهد چگونه می‌توان از فلسفه برای ارزیابی انواع استدلال‌ها و شکل دادن به نظریه‌های معقول استفاده کرد. در لابه‌لای فصول کتاب بخش‌هایی از متون کلاسیک فلسفه نیز آمده است، اما نه برای مرور آنچه فیلسوفان گفته‌اند، بلکه برای درگیر شدن با ایده‌های آنان و سپس نقادی کردن و بهبود بخشیدن به آنها. از سوی دیگر، از آنجا که فلسفه نمی‌تواند جدا از تعامل با جامعه به حیات خود ادامه دهد، ربط و نسبت مسائل سنتی و معاصر فلسفه با علوم فیزیکی، زیستی و اجتماعی به بحث گذاشته شده است. کتاب مشتمل بر پنج بخش و سی‌وپنج فصل است و موضوعاتی مانند چیستی فلسفه و انواع استدلال، فلسفه دین، نظریه معرفت، فلسفه ذهن و اخلاق را پوشش می‌دهد. این کتاب سال‌ها است به‌عنوان متن درسی مورد استفاده دانشجویان دوره‌های کارشناسی و عموم علاقه‌مندان به فلسفه است و ویرایش‌های متعددش گواهی است بر موفقیت در جلب توجه مخاطبان.

دنیای سارا (راهنمای آموزگاران و والدین)

  • 90,000 تومان

بسیاری از ما در جایی از زندگی با خود گفته‌ایم «کاش بعضی چیزها را پیش از آنکه بهای سنگینی برایشان بپردازم می‌فهمیدم». اشتباه کردن و زمین خوردن بخشی از زندگی است و هیچ‌کس نیست که در زندگی‌اش اشتباه نکرده باشد. فرزندان ما هم باید وارد زندگی شوند و زندگی را بیازمایند و حتی بعضی‌وقت‌ها اشتباه کنند. اما آیا نمی‌توان کاری کرد که در این مسیر خطاهای کمتری مرتکب شوند و دست کم خطاهای خانمان‌سوز و جبران‌ناپذیرشان در زندگی کاهش یابد؟ دانش تفکر نقادانه به بچه‌ها، و نیز به ما بزرگ‌ترها، یاد می‌دهد بهتر فکر کنیم و کمتر در دام خطاهای مهلک فکری بیفتیم. کتاب «دنیای سارا» به گونه‌ای طراحی شده که بچه‌ها را با بنیادی‌ترین مفهوم‌های سنجش‌گرانه‌اندیشی آشنا و، با به‌کارگیری زبانی ساده، این مفهوم‌ها را برایشان قابل‌فهم کند. مفهوم‌های سنجش‌گرانه‌اندیشی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: فضیلت‌های فکری؛ استانداردهای فکری؛ و عنصر‌های اندیشه. «دنیای سارا» کتابی است برای آشنایی با این مفاهیم و آغاز تفکر نقادانه. ولی از آنجا که خودآموزی تفکر نقادانه برای بچه‌ها بسیار دشوار است، لازم است آنان هنگام مطالعه کتاب «دنیای سارا» والدین و آموزگاران را نیز کنار خود داشته باشند. اما آموزگاران و والدین هم برای راهنمایی بچه‌ها خود نیاز به راهنمایی دارند. کتاب «راهنمای آموزگار» برای برآورده‌کردن همین نیاز نوشته شده است. این کتاب والدین و آموزگاران را راهنمایی می‌کند تا در فهم و بهره‌گیری هرچه بهتر از مطالب کتاب «دنیای سارا» به بچه‌ها کمک کنند.

دنیای سارا (تفکر نقادانه برای کودکان)

  • 100,000 تومان

بسیاری از ما در جایی از زندگی با خود گفته‌ایم «کاش بعضی چیزها را پیش از آنکه بهای سنگینی برایشان بپردازم می‌فهمیدم». اشتباه کردن و زمین خوردن بخشی از زندگی است و هیچ‌کس نیست که در زندگی‌اش اشتباه نکرده باشد. فرزندان ما هم باید وارد زندگی شوند و زندگی را بیازمایند و حتی بعضی‌وقت‌ها اشتباه کنند. اما آیا نمی‌توان کاری کرد که در این مسیر خطاهای کمتری مرتکب شوند و دست کم خطاهای خانمان‌سوز و جبران‌ناپذیرشان در زندگی کاهش یابد؟ دانش تفکر نقادانه به بچه‌ها، و نیز به ما بزرگ‌ترها، یاد می‌دهد بهتر فکر کنیم و کمتر در دام خطاهای مهلک فکری بیفتیم. کتاب «دنیای سارا» به گونه‌ای طراحی شده که بچه‌ها را با بنیادی‌ترین مفهوم‌های سنجش‌گرانه‌اندیشی آشنا و، با به‌کارگیری زبانی ساده، این مفهوم‌ها را برایشان قابل‌فهم کند. مفهوم‌های سنجش‌گرانه‌اندیشی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: فضیلت‌های فکری؛ استانداردهای فکری؛ و عنصر‌های اندیشه. «دنیای سارا» کتابی است برای آشنایی با این مفاهیم و آغاز تفکر نقادانه. ولی از آنجا که خودآموزی تفکر نقادانه برای بچه‌ها بسیار دشوار است، لازم است آنان هنگام مطالعه کتاب «دنیای سارا» والدین و آموزگاران را نیز کنار خود داشته باشند. اما آموزگاران و والدین هم برای راهنمایی بچه‌ها خود نیاز به راهنمایی دارند. کتاب «راهنمای آموزگار» برای برآورده‌کردن همین نیاز نوشته شده است. این کتاب والدین و آموزگاران را راهنمایی می‌کند تا در فهم و بهره‌گیری هرچه بهتر از مطالب کتاب «دنیای سارا» به بچه‌ها کمک کنند.

آیا علم و دین سازگارند (مناظره پلنتینگا و دنت)

  • 85,000 تومان

این اثر را می‌توان از کلاسیک‌های فلسفه دین به شمار آورد؛ اثری مختصر و سرراست برای تدریس در دوره‌های علم و دین، علم و فرهنگ و فلسفه دین. این کتاب، که نسخه مکتوب مناظره دو فیلسوف، آلوین پلنتینگا و دنیل دِنت، درباره رابطه علم و دین و با موضوع مشخص «سازگاری علم و دین» است، تاکنون به زبان‌های ایتالیایی، لهستانی، رومانیایی، پرتغالی و کره‌ای بازگردانده شده است. پلنتینگا سخنان خود را با محدود ساختن عنوان مناظره از «آیا علم و دین سازگارند؟» به «آیا نظریه کنونی فرگشت و خدای مسیحیت سنتی سازگارند؟» آغاز می‌کند. نظرش این است که نظریه کنونی فرگشت و خدای مسیحیت نه‌تنها سازگارند، که به بار آمدن «شگفتی‌های جانداران» از رهگذر فرگشتی هدایت‌ناشده باورناپذیر می‌نماید. باور داشتن به نظریه فرگشت نیازمند باور داشتن به خدا است. دِنِت، به‌گونه‌ای کم و بیش شگفت‌آور، دست‌کم در آغاز، در پذیرش سازگاری نظریه کنونی فرگشت و خداباوری با پلنتینگا هم‌داستان است. آنچه دِنت به‌شدت رد می‌کند باورناپذیری فرگشت هدایت‌ناشده است و اینکه باور داشتن به نظریه فرگشت مستلزم باور داشتن به خدا است.

روانشناسی اخلاقی خشم

  • 210,000 تومان

خشم در همه‌جای این کره خاکی یافت می‌شود و هر آدمی آن را می‌شناسد. حتی خدایان هم خشمگین می‌شوند. برخی می‌گویند خشم می‌تواند نوعی فضیلت باشد، درحالی‌که به گفته برخی دیگر خشم همیشه نوعی رذیلت است. طرفداران خشم آن را تشخیص‌دهنده دقیق بی‌عدالتی می‌دانند، درحالی‌که مخالفان خشم آن را ولع انتقام گرفتن می‌دانند. مقالات این کتاب هر یک از منظری جایگاه اخلاقی خشم را بررسی می‌کنند. مک‌براید خشم را با توجه به تداوم سرکوب‌های نهادینه‌شده و جهل استقرار‌یاقته موجه می‌داند. لاباف خشم را در برانگیختن اقداماتی علیه سرکوب، به‌ویژه سرکوب نژادی، موثر می‌داند. کائوپینن این ایده را مطرح می‌کند که قربانی خشم بودن با نقض بعضی انتظارات هنجاری تطابق دارد و به آن حساس است. چری مسائل معرفتی مربوط به داوری صحیح درباره خشم سیاسی دیگران را بررسی می‌کند. شومیکر از این دیدگاه دفاع می‌کند که خشم می‌تواند نقشی مشروع در اخلاقا مسئول دانستن یکدیگر داشته باشد. هوبنر استدلال‌های بودایی علیه خشم را بررسی می‌کنند و به این نتیجه می‌رسد که بدون خشم حال و روزمان بهتر خواهد بود. مک‌ری دیدگاهی تانترایی بودایی را درباره خشم بررسی می‌کند که براساس آن، خشم به‌خاطر رهایی از رنج خویش و دیگران تغییر شکل می‌دهد. کالارد ویژگی‌های ارتباطی یا گفت‌و‌شنودی خشم را بررسی می‌کند؛ خشم دعوتی است به جبران‌کردن. در پایان، پروتوی موارد غضب عنان‌گسیخته را میان ارتشیان و ارتباط آن را با خشم عادی بررسی می‌کند.

ما چگونه ما نشدیم (نقد و بررسی فرضیه افول علم در ایران)

  • 70,000 تومان

برخی از غیرمتخصصان با ارائه تحلیل‌هایی کلی از سیر تحول علم در دوره اسلامی دست زده‌اند. آنان، بدون مراجعه به متون دست‌اول علمی متعلق به این دوره تاریخی، به بررسی مسائل کلی، مانند افول علم در جهان اسلام یا دلایل رخ ندادن انقلاب علمی در آن، پرداخته‌اند. از سوی دیگر، مورخان علم حرفه‌ای نیز عموما درگیر کارهای تخصصی خود بوده و لزومی ندیده‌اند به این مسائل کلی بپردازند. به نظر آنها، حتی نیازی نبوده است که دیدگاه‌های عمومی غیرمتخصصان نقد و بررسی شوند. اما شاید لازم باشد مورخان حرفه‌ای علم نیز به مسائل کلی، مانند سیر صعودی یا نزولی علم در جهان اسلام، بپردازند و از این رهگذر دانش عمومی را در این حوزه ارتقا دهند. اثر حاضر تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که آیا علم در دوره اسلامی، به‌ویژه در ایران، دچار افول شده است یا خیر. نویسنده، در مقام مورخ علم دوره اسلامی، تعمیم افول علم به کل جغرافیای تاریخی دوره اسلامی را نشانه بی‌دقتی و ناآگاهی از تاریخ علوم در این دوره می‌داند. او می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که اگر علم در ایران و در دوره اسلامی افول نکرده است، چرا امروزه علم و علم‌ورزی در ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی از جهان غرب فاصله دارد.

میراث باد (نمایشنامه)

  • 85,000 تومان

در دادگاهی جنجالی که در سال 1925 در ایالت تنسی امریکا برگزار شد، معلمی دبیرستانی به نقض قانون باتلر متهم شد که طبق آن، تدریس موضوع «تکامل انسان» در مدارس دولتی غیرقانونی بود. این معلم که مطمئن نبود آیا واقعاً تکامل انسان تدریس کرده است یا نه، خود را عمداً متهم کرد تا بتواند توجه افکار عمومی را به موضوع جلب کند. او ابتدا مجرم شناخته و جریمه شد، اما حکمش به دلایل فنی لغو شد. این محاکمه به هدف خود، یعنی ایجاد سروصدای گسترده در سطح ملی، رسید، و خبرنگاران بسیاری به محل تشکیل دادگاه هجوم بردند تا سخنان وکلای برجسته‌ای را که پذیرفته بودند نمایندگی دو طرف را بر عهده بگیرند پوشش خبری دهند. این دادگاه، که به «دادرسی بوزینه» نیز شهرت دارد، مناقشه میان بنیادگرایان و مدرنیست‌ها را علنی کرد؛ بنیادگرایانی که می‌گفتند کلام خدا، به همان شکل که در کتاب مقدس آمده است، بر همه دانش بشری اولویت دارد، و مدرنیست‌هایی که می‌گفتند تکامل می‌تواند با دین سازگار باشد. «دادرسی بوزینه» یکی از نقاط عطف در تاریخ آموزش نظریه تکامل است. جروم لارنس و رابرت ای. لی در میراث باد این نقطه عطف تاریخی را بازسازی کرده‌اند، آن هم به قول خودشان با این آگاهی که «دستور صحنه‌ها طوری است که انگار چندان از آن نگذشته است. شاید همین دیروز بوده باشد و ممکن است همین فردا باشد».

زبان و تکامل مغز

  • 80,000 تومان

شاید بتوان زبان را برجسته‌ترین دستاورد و بارآورترین مهارت آدمی دانست. زبان انسان تمایزی آشکار با همه شکل‌های ارتباطات جانوری دارد. در سده نوزدهم و بیشتر سده بیستم، زبان‌شناسان معمولاً از بررسی مسئله منشأ زبان کناره می‌گرفتند و این طبیعی‌دانان (ازجمله داروین) بودند که در چهارچوب علوم طبیعی به آن می‌پرداختند. از میانه سده گذشته، و به‌ویژه طی سه دهه اخیر، پژوهشگران مغز، زبان و رفتار از بحث‌های متداول سرشت و تربیت در مورد زبان و حتی نگاه کالبدشناختی به ناحیه‌های اختصاصی گفتار در مغز فراتر رفته‌اند. امروزه، منشأ زبان و قابلیت‌های شناختی مرتبط با آن در گستره وسیعی از رشته‌های روانشناسی، زیست‌شناسی، علم مغز و … به‌طور تجربی و نظری بررسی می‌شود. برخی زیست‌شناسان برجسته نوپدیدی زبان انسان را یکی از معدود «گذارهای تکاملی عمده» به شمار آورده‌اند. جان الن، پژوهشگر انسان‌شناسی، با تمرکز بر شاخه تکامل مغز و رفتار انسان، در این دفتر، پس از ارائه تعریفی کارا از زبان، ابتدا پیشازبان‌ها و سپس رابطه زبان و مغز را بررسی می‌کند. آنگاه در ادامه، به بررسی مدارک سنگواره‌ای می‌پردازد. و سپس انواع سناریوهای تکامل زبان را که در سه دهه اخیر پیشنهاد شده و چالش‌های پیش روی آنها را مرور و ارزیابی می‌کند.

کشف هری استاتلمایر (کتاب راهنما)

  • 430,000 تومان

میان فعالان، تسهیلگران و پژوهشگران برنامه درسی «فلسفه برای کودکان» در جهان، متیو لیپمن به عنوان پایه‌گذار این برنامه شناخته می‌شود. او در اواخر دهه 1960، با ارائه این برنامه، چهارچوب جدیدی در حوزه تعلیم و تربیت عرضه کرد و با اجرای این برنامه، آموزش تفکر فلسفی - اعم از مهارت‌های تفکر نقادانه، خلاق و مراقبتی - را برای کودکان و نوجوانان، حتی پیش از ورود به دبستان، ممکن ساخت. در این برنامه، مراد از «فلسفه برای کودکان»، آموزش اصطلاحات و مکاتب فلسفی یا تاریخ فلسفه نیست؛ از نظر لیپمن و همکارانش، منظور از «فلسفه برای کودکان» آموزش روش تفکر فلسفی است که این امر از طریق گفتگو در حلقه کند و کاو فلسفی تحقق می‌یابد. این کتاب داستانی است برای کودکان 9 تا 12 سال که در چهارچوب برنامه فلسفه برای کودکان، به تقویت مهارت‌های فکری آنان می‌پردازد. «راهنمای کشف هری استاتمایلر» کتاب کار و راهنمایی است برای معلمان، تسهیلگران و والدین که نحوه استفاده از کتاب اصلی را همراه با مثال‌ها و پرسش‌های تکمیلی شرح می‌دهد.

1  2  3  4  5  صفحه‌ی 1